X10an
Komodo skrev 44 minutter siden:Jeg er derfor fremdeles interessert i å få greie på hva som er (eller tilsvarer) D+ på denne dynamoen. Jeg er også interessert i hva som er normale verdier, det med 7-9 volt, samt spenningen mot B+ under drift som skulle være 0,2-0,3V.
Jeg skal gjøre dette enkelt for deg. "IG" tilsvarer D+, men den trenger ikke nødvendigvis like mye strøm inn denne veien som en normal "D+" gjør. Dette på grunn av at denne inngangen muligens kun er for styrestrøm, og at den faktiske arbeidsstrømmen tas fra "B+". Du legger altså 12V på "IG" for å starte dynamoen. Ladelampeinngangen spiller ingen rolle her.
På en "normal" dynamo kan det stemme godt at du skal ha 7-9 V når dynamoen ikke lader (motor av) men tenning på. 0.2-0.3 V virker fornuftig å ha over ladelampen (mellom D+ og B+) når motoren lader.
Så over til kameraten din. Problemene du beskriver er typiske Yanmar-innsugsvarmer-problemer. Det som normalt skjer er at en eller annen luring oppdager at motoren ikke lader (spenning synker og synker) rett etter start. Dette sjekkes ut mens motor stoppes og startes. Dynamoen blir grisevarm og ingen skjønner noen ting. Det skiftes dynamo og den samme feilen oppstår. På toppen av alt lukter den nye dynamoen svidd (pga. nye viklinger med fersk lakk). Kanskje gir første "tekniker" opp og overlater problemet til neste mann. Han sender dynamoen på sjekk og den finnes å være i orden. Er vi heldige oppdager han hva som har skjedd, men er litt flau for å ikke ha oppdaget dette tidligere, og "finner på" en eller annen plausibel forklaring på hvorfor det nå er fikset (kunden har jo tross alt allerede fått en regning på 8000 kroner for noe som aldri var et problem). Alternativt forstår han det ikke selv, men det virker uansett som feilen er reparert på grunn av at den nå lader helt fint etter å ha kjørt en stund. Så oppdages det plutselig at den ikke lader igjen (fremdeles rett etter oppstart), og en ny og flinkere (les: mer erfaren med Yanmar) mekaniker skal kikke på det. Han skjønner ikke helt problemet, for båten lader jo slik den skal. Lader veldig hardt de første fem minuttene og så begynner strømmen å synke mens spenningen stiger... Ladingen blir av siste tekniker funnet å være i orden, og ingen skjønte noen gang helt hva problemet egentlig var, bortsett fra det "reléet som mekanikeren i midten la skylden på.....
Om jeg har vært borti eksakt denne saksgangen før? Joa, det har vel blitt noen ganger..... Og jeg må ærlig talt innrømme at jeg ble lurt på eksakt samme måte en gang for veldig veldig lenge siden. Men jeg har tangampérmeter, og fant ut av hvor det ble av all strømmen uten at kunden måtte betale for ny dynamo. Siden den tid har jeg også fått meg thermokamera og enda mer erfaring :-)