Jump to content

Edit History

X10an

X10an

Komodo skrev 51 minutter siden:

det dreier seg om å identifisere D+. Det virket som om de fleste kom til kort med å hjelpe ham

Jeg gadd ikke lese ferdig tråden her kun de tre fire første svarene, men det grunnleggende problemet var nok at ingen av bidragsyterne identifiserer forskjellen på "L" og "D+". "D+" kan gi ut opp til batterispenning og nok strøm til å drive et relé, mens "L" kun kan dra en last ned mot 0 V gjennom en NPN transistor. Så lenge bidragsyterne i tråden ikke er klar over denne forskjellen vil de ha problemer med å komme videre. Mye av problemet, som gjør at de ikke kommer videre, er at han som stiller spørsmålet konsekvent kaller "L" for "D+".

Han sier videre at det er koblet tilsvarende i en annen båt der dette opplegget virker. Men jeg mistenker at den andre båten har en dynamo med ekte "D+".

Komodo skrev 52 minutter siden:

Spørsmålet blir da om man bare kan kjøre dynamoen uten å kommunisere med ECU, og om S kan brukes som en konvensjonell feedback fra batteriet på spenning.

Det er spørsmålet ja, og jeg sitter dessverre ikke med svaret.

X10an

X10an

Komodo skrev 49 minutter siden:

det dreier seg om å identifisere D+. Det virket som om de fleste kom til kort med å hjelpe ham

Jeg gadd ikke lese ferdig tråden her kun de tre fire første svarene, men det grunnleggende problemet var nok at ingen av bidragsyterne identifiserer forskjellen på "L" og "D+". "D+" kan gi ut opp til batterispenning og nok strøm til å drive et relé, mens "L" kun kan dra en last ned mot 0 V gjennom en NPN transistor. Så lenge bidragsyterne i tråden ikke er klar over denne forskjellen vil de ha problemer med å komme videre. Mye av problemet, som gjør at de ikke kommer videre, er at han som stiller spørsmålet konsekvent kaller "L" for "D+".

Han sier videre at det er koblet tilsvarende i en annen båt der dette opplegget virker. Men jeg mistenket at den andre båten har en dynamo med ekte "D+".

X10an

X10an

Komodo skrev 32 minutter siden:

Jeg gadd ikke lese hele ferdig tråden her kun de tre fire første svarene, men det grunnleggende problemet var nok at ingen av bidragsyterne identifiserer forskjellen på "L" og "D+". "D+" kan gi ut opp til batterispenning og nok strøm til å drive et relé, mens "L" kun kan dra en last ned mot 0 V gjennom en NPN transistor. Så lenge bidragsyterne i tråden ikke er klar over denne forskjellen vil de ha problemer med å komme videre. Mye av problemet, som gjør at de ikke kommer videre, er at han som stiller spørsmålet konsekvent kaller "L" for "D+".

Han sier videre at det er koblet tilsvarende i en annen båt der dette opplegget virker. Men jeg mistenket at den andre båten har en dynamo med ekte "D+".

• Create New...