NovaMan
Hei. Jeg har en SeaRay fra 1989 med VP AQAD31 motor og original servo-styring. Når båten ligger stille uten motoren i gang så er styringen lett og fin begge veier. Når jeg starter motoren så er den nesten umulig å svinge mot styrbord, og rattet og båten vil hele tiden mot babord. Servo-pumpen på motoren tømmes raskt for olje, og oljen spruter ut bak motoren i området hvor styre-sylinderen sitter. Det er forferdelig trangt bak motoren, så det er omtrent umulig å komme til styre-sylinderen / aktuatoren for å se hvor oljen presses ut. Selve servo-pumpen er byttet ut uten at det hjalp, så det er ikke her problemet ligger.
Noen som har en ide om hva dette kan være? Kan det være en ventil i sylinderen / aktuatoren som kan ha satt seg slik at kanskje o-ringer eller slanger kan ha sprukket? I og med at drevet svinger lett og fint når motoren ikke går, så antar jeg at selve styre-stangen fra sylinderen følger med begge veier uten at jeg har fått sjekket dette spesielt.
Noen som kan ha en sprengskisse av selve styre-sylinderen / aktuatoren? Motoren er fra 1990.