Jump to content

Servostyring på SeaRay med Volvo Penta AQAD31 gjør stor motstand mot styrbord.

NovaMan

Recommended Posts

Hei. Jeg har en SeaRay fra 1989 med VP AQAD31 motor og original servo-styring. Når båten ligger stille uten motoren i gang så er styringen lett og fin begge veier. Når jeg starter motoren så er den nesten umulig å svinge mot styrbord, og rattet og båten vil hele tiden mot babord. Servo-pumpen på motoren tømmes raskt for olje, og oljen spruter ut bak motoren i området hvor styre-sylinderen sitter. Det er forferdelig trangt bak motoren, så det er omtrent umulig å komme til styre-sylinderen / aktuatoren for å se hvor oljen presses ut. Selve servo-pumpen er byttet ut uten at det hjalp, så det er ikke her problemet ligger.

Noen som har en ide om hva dette kan være? Kan det være en ventil i sylinderen / aktuatoren som kan ha satt seg slik at kanskje o-ringer eller slanger kan ha sprukket? I og med at drevet svinger lett og fint når motoren ikke går, så antar jeg at selve styre-stangen fra sylinderen følger med begge veier uten at jeg har fått sjekket dette spesielt. 

Noen som kan ha en sprengskisse av selve styre-sylinderen / aktuatoren? Motoren er fra 1990.

Redigert av TCMan
Unøyaktig beskrivelse. (see edit history)

Jeg kan ikke fortelle deg hva som er gale men servoen bak motoren på min sea ray 88 model var en av det første jeg byttet når jeg overtok båten ettersom det hadde rustet hull i sylinderen. Så lenge du ikke ser lekkasje på slanger så må du mest sannsynlig bytte servoen. Du finner nye/brukte til rimelig penge på ebay 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...