Jump to content

Blande AGM og vanlige blybatterier

BavariaSport30

Recommended Posts

Hei!

Har per idag ett forbruk og ett startbatteri i båten. Begge er bly.

Kan jeg bytte ut forbruksbatteri til agm (grunnet halvering av vekt), men beholde start batteri i bly?

Må begge være av samme type, eller kan det kombineres bly og syre om en annen?

Du kan kombinere hvilken type batterier du vil så lenge de er separert slik du beskriver (ett forbruk og ett start) såfremt du har ladeutstyr for typene. Blys/syre og AGM skal ha litt forskjellig lade- og vedlikeholdsspenning.

Dersom batteriene kobles sammen ved lading feks så mener jeg det gjelder andre regler.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Uttern d66 båt skrev 1 time siden:

Kan jeg bytte ut forbruksbatteri til agm (grunnet halvering av vekt), men beholde start batteri i bly?

Nå ble jeg litt usikker på hva du mener. For det første, både åpne og lukkede "gammeldagse" batterier, AGM og Gel er batterier som består av bly og syre. I de "gammeldagse" er svovelsyren frittflytende rundt blyplatene, i et AGM er syren suget inn i en matte og i Gel batterier i geleform.

Men så skriver du halvering av vekt (uthevet av meg i sitatet). Alle de typene jeg nevner har omtrent samme vekt pr. størrelse og amperetimer. Er det kanskje lithium-batterier  og ikke AGM du mener? Da stemmer det med rundt halv vekt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 time siden:

Nå ble jeg litt usikker på hva du mener. For det første, både åpne og lukkede "gammeldagse" batterier, AGM og Gel er batterier som består av bly og syre. I de "gammeldagse" er svovelsyren frittflytende rundt blyplatene, i et AGM er syren suget inn i en matte og i Gel batterier i geleform.

Men så skriver du halvering av vekt (uthevet av meg i sitatet). Alle de typene jeg nevner har omtrent samme vekt pr. størrelse og amperetimer. Er det kanskje lithium-batterier  og ikke AGM du mener? Da stemmer det med rundt halv vekt.

Har per idag et 200ah forbruksbatteri i bly. Dette veier 75kg. (UPS batteri). Og ett vanlig 68ah startbatteri. Disse lader begge 2 på samme system når båten går, og batterilader står på.

De er koblet opp med hver sin bryter, slik at jeg kan kutte startbatteri og bruke kun forbruk f.eks.

Ønsker å bytte ut UPS batteri til ett 180ah agm batteri som veier rundt 40kg istedenfor.  Må jeg også bytte startbatteri til agm, eller kan det fortsatt være bly?

OK, da forstår jeg. Men uansett ville jeg velge et tungt batteri med bly fremfor et lett. Mer bly dess bedre.

Ellers skulle det ikke være noe prinsipielt feil ved å ha AGM til forbruk og et mer konvensjonelt batteri til start, det er ganske vanlig. Det du må passe på ved landstrøm over lengre tid, er at ikke vedlikeholdsladingen har for høy spenning for AGM-batteriet, da tørker det ut.

Mer detaljer om AGM får andre uttale seg om. Jeg har åpne semitractionbatterier til forbruk og et standard BT-batteri til start. AGM har jeg ingen egen erfaring med. Hva jeg velger når forbruksbanken en gang i fremtiden må byttes (er kun 6 - 7 år nå) er så langt frem at det har jeg ikke tenkt på.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Off topic: Jeg er blandt de som irriterer meg unødvendig mye over særskrivingsfeil, men er blitt så vant til det at jeg var sikker på at tråden handlet om blandebatterier:giggle:

Kommentar fra moderator: Har redigert tittelen for å unngå misforståelser, var "Blande batterier"

9 hours ago, Uttern d66 båt said:

Ønsker å bytte ut UPS batteri til ett 180ah agm batteri som veier rundt 40kg istedenfor.

Synes denne vekten høres mistenkelig lav ut. Sjekk om selgeren har oppgitt kapasiteten ved C100 istedet for C20 som er vanlig. Forskjellen kan fort utgjøre 20%, slik at batteriet som selges som 180Ah i realiteten bare er på 140Ah når en måler med C20.

Et 180Ah AGM batteri bør veie ca 50 kg.

Maika skrev for 10 timer siden:

Off topic: Jeg er blandt de som irriterer meg unødvendig mye over særskrivingsfeil, men er blitt så vant til det at jeg var sikker på at tråden handlet om blandebatterier:giggle:

Da er vi to for jeg var innom samme tanke :-)

Morgenfavoritten er Under streken i Aftenposten. Der er det ofte noen gullkorn.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Uttern d66 båt skrev for 23 timer siden:

Hei!

Har per idag ett forbruk og ett startbatteri i båten. Begge er bly.

Må begge være av samme type, eller kan det kombineres bly og syre om en annen?

Det er utrolig mange forskjellige teorier og antakelser omkring dette temaet. Ut fra enkelte svar/påstander kan det noen ganger virke som om type batteri og forbruksmønster er tenkt dimensjonert for en romfartsreise til/fra mars.

Min erfaring er at det går helt greit å kombinere bly/syre og AGM. Har selv gjort det i flere år på forbruksbanken (3 x 115 ah bly/syre og 1 x 140 ah AGM), pluss 2 x 80 ah bly/syre på start/baugpropell/ankenvisj.

Min erfaring er også at det går helt fint å kombinere batterier med forskjellig størrelse, og/eller av forskjellig alder.

Merk at jeg ikke er en av de som ligger på konstant batterilading via landstrøm (bruker nesten aldri landstrøm), slipper da at batteriene blir "konstant" overladet/kokt. Har dog et 180W solcellepanel med STMP regulator som ligger og lader («koker» :wink:) på forbruksbanken.

Flow skrev 3 minutter siden:

Min erfaring er også at det går helt fint å kombinere batterier med forskjellig størrelse, og/eller av forskjellig alder.

Erfaring er greit, men hva mener du med "går helt fint"? Hvor lang levetid har du på de forskjellige batteriene?

Lars H. skrev 38 minutter siden:

Erfaring er greit, men hva mener du med "går helt fint"? Hvor lang levetid har du på de forskjellige batteriene?

Tja...., nåværende oppsett på forbruksbanken er vel på 3 året med, med 3 år gamle bly/syre, og et AGM batteriet som vel er 7-8 år (erstattet ett av to ødelagte AGM batterier med 3 stk. bly/syre batterier).

Mitt poeng var mer at jeg ikke kasserer velfungerende batterier, hvis f. eks. 1 av 3 batterier dør. Da kjøper jeg ett stk. nytt batteri som jeg med god (miljø) samvittighet kobler sammen med 2 de eldre batteriene.

Trådstarter spør om han kan bytte ut forbruksbatteriet med et AGM batteri, og samtidig beholde det gamle bly/syre batteriet til start. Hadde han spurt om meg om hva jeg ville gjort hadde svaret vært at; ja det ville jeg gjort.

Mye synsing her. 

Ja, du kan blande forskjellige batterier. Nei, det anbefales ikke. 

Det er derimot svært vanlig å ha forskjellige batterier i adskilte batteribanker i båten. Dette gjøres tradisjonelt med en batterivelger(bryter). I dag brukes det vanligvis en batterikombinator. Det blir ikke helt ideelt da de forskjellige batteribankene helst skal ha forskjellige spenning for ideell lading, men det blir godt nok.

Så for å svare direkte på problemstillingen så ville jeg satt inn AGM som du nevner i forbruksbank og bly til start med en batterikombinator i mellom fks. https://www.maritim.no/bep-voltsensitivt-rele-125a .

Redigert av Vittig (see edit history)

I den tråden fra 2006 du refererer til Ingar, skrev jeg bl.a. 

Sitat

Så la oss sette igang en slik test og komme tilbake til denne tråden om 10 år! Men lever baatplassen.no da? Og gidder jeg å følge med her da? Da vil jeg være 72 år!

Dette er 15 år siden, så en slik test det var snakk om hadde så avgjort vært mulig. Og mitt spørsmål om Båtplassen skulle overleve 10 år. Ja, den lever jo i beste velgående fremdeles, nå 15 år senere. Og om jeg gidder å være med? Oh yes, bruker timer her hver eneste dag, og nå er jeg snart 78 år!

Takk for at du startet opp baatplassen.no Ingar!

Litt utenfor tema til trådstarter, men litt artig likevel?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...