Jump to content

Kjøp av DC valg mellom innenbords diesel, eller utenbords

joelle

Recommended Posts

Da begynner ett nytt kapittel i båtlivet. 

Snekka som jeg har brukt tre år på å restaurere er solgt, å jeg har nå begynt å se etter en DC.

Det jeg ønsker er en båt som jeg kan komme fort ut med, å ikke minst like fort hjem med, hvis det er behov for det.

Personlig har jeg ikke oversikt over pris utviklingen på disse båtene men jeg ser etter noe som er minst 18 fot opp til 22.

Merker jeg har sett på er Ibiza, uttern, og skibsplast.

Vill helst ha ett anerkjent merke sånn at det går å selge den dag det blir aktuelt.

Men spørsmålet er da. Innebords diesel, eller påhengsmotor.

Hva tenker folket her?

Er det mye å spare i drivstoff utgifter med en diesel vs bensin?

Hvordan er trøkket på en diesel vs bensin? Tenker da på, hvis det tar mye lengre tid for å komme opp i plan.

Hvilke andre fordeler/ negative ting er det med di to valgene?

Påheng uten tvil. Du får mye større plass innvendig, mindre støy, bedre aksellerasjon, enklere og mindre vedlikehold. Gitt at du kjøper motor som ikke er 10-15 år gammel da. 

Mange av de båtene du skriver om er levert med Mercruiser 1,7liter opå 120 hk. Den har ikke uten grunn et litt frynsete rykte. Har hatt en slik selv - og den var fin som ny - men vet at den havarerte senere. Turboproblem og kjøleproblemer over tid.

Et par alternativer som kanskje kan være aktuelle med innenbords er feks Nidelv 610 med bensin eller Windy 7800. fine klassikere begge to - og mange av de har nyere motor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
joelle skrev 1 time siden:

Er det mye å spare i drivstoff utgifter med en diesel vs bensin?

Spørs nok helst hvor mye du kjører.   Må vel også regne inn mer servicekostnader for drev kontra påhengs.  

Jeg ville nok selv gått for utenbords, mest for at utvalget er nye større i nyere , aktuelle båter i denne klassen.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

servicekostner på innenbords og drev er betydelig høyere enn på en utenbords

forbruket på en bensinmotor generelt er ca det dobbelte av en diesel. En bensinmotor yter 2-3hk/liter/time. En dieselmotor yter 5-6 hk/liter/time.

Båtmotorer i hurtiggående båter i Norge går i snitt rundt 50 timer i sesongen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

På den størrelsen du antyder så er jeg ikke i tvil, utenbords!!! Litt moderne 4t (fra 2008 og oppover): Støysvake, ingen vibrasjoner, enkel og rimelig vedlikehold. 26-27fot så blir det vanskeligere, da begynner utenbordsmotorer  å slurpe unna mye drivstoff. Større enn det så er diesel mitt 1. valg. 

Man velger gjerne en mindre DC for å slippe for mye styr, og i 9 av 10 tilfeller får du mindre plunder/vedlikehold med en utenbords enn med innenbords og drev…

Her må type bruk og hvor mye du kommer til å kjøre være viktige momenter.

Skal du ha en liten DC med maks 50 timers bruk så er nok utenbords soleklar vinner.

Men vil du ha litt større båt og kjører opp mot 100 timer kan du vurdere innenbords diesel.

Da får du plutselig mulighet til varmt vann og mer utstyr i båten. Og forbruket er mye lavere.

Service kostnadene er mye større som nevnt tidligere.

Og en annen ting som er fint er jo at du kan få duoprop med utrolig mye bedre manøvrering en singel propell på utenbords.

Hilsen

Lurvetass

kommer ikke på så mange daycruisere 18-22 fot med aksling :smiley:

SKibsplast 600D finnes jo da, men spørs om den oppfyller kravene til fart--   med 45-60hk i motorkassa

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I dette segmentet er nok prisfallet også større på innenbordsdiesel kontra 4t utenbords. Markedet taler sitt språk.

Innenbords diesel gir også mye mer vibrasjonsstøy i lave hastigheter og okkuperer verdifull plass inne i båten.

I høye hastigheter er det nok mange lyder som kommer og forskjellen i støybilde er ikke så stor.

Om du en gang må bytte motor, blir det vesentlig rimeligere og enklere med utenbords.

Forbruk: 20-25 knop:

Diesel ~0,5-0.8l/nm

4t outboard ~0,8-1.2l/nm

Selvfølgelig litt avhengig av båt, men utgavene med diesel og hekkaggregat veier båten også en del mer.

Trenden er utvilsomt at stadig større båter får utenbordsmotorer. Om du er nevenyttig og kan ta service selv og har mange driftstimer, kan det derfor være gode bruktkjøp med innenbord diesel, men det kan også straffe seg når du skal selge igjen.

Tror du må rundt og prøve, og finne en båt som passer til behovet.

Sett opp en liste med viktige aspekter ved din båtbruk, og vurder ulike alternativer opp mot hverandre.

Da finner du ut hvilken båt som gir 'best value for money'.??

Lykke til med valget.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...