joelle Startet 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Mai.2021 Da begynner ett nytt kapittel i båtlivet. Snekka som jeg har brukt tre år på å restaurere er solgt, å jeg har nå begynt å se etter en DC. Det jeg ønsker er en båt som jeg kan komme fort ut med, å ikke minst like fort hjem med, hvis det er behov for det. Personlig har jeg ikke oversikt over pris utviklingen på disse båtene men jeg ser etter noe som er minst 18 fot opp til 22. Merker jeg har sett på er Ibiza, uttern, og skibsplast. Vill helst ha ett anerkjent merke sånn at det går å selge den dag det blir aktuelt. Men spørsmålet er da. Innebords diesel, eller påhengsmotor. Hva tenker folket her? Er det mye å spare i drivstoff utgifter med en diesel vs bensin? Hvordan er trøkket på en diesel vs bensin? Tenker da på, hvis det tar mye lengre tid for å komme opp i plan. Hvilke andre fordeler/ negative ting er det med di to valgene? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) Påheng uten tvil. Du får mye større plass innvendig, mindre støy, bedre aksellerasjon, enklere og mindre vedlikehold. Gitt at du kjøper motor som ikke er 10-15 år gammel da. Mange av de båtene du skriver om er levert med Mercruiser 1,7liter opå 120 hk. Den har ikke uten grunn et litt frynsete rykte. Har hatt en slik selv - og den var fin som ny - men vet at den havarerte senere. Turboproblem og kjøleproblemer over tid. Et par alternativer som kanskje kan være aktuelle med innenbords er feks Nidelv 610 med bensin eller Windy 7800. fine klassikere begge to - og mange av de har nyere motor. Redigert 25.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 25.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Takk for svar. Det er litt den formeningen jeg sitter med og. Men hvordan er det med drivstoff økonomien? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Båtdiesel er jo billigere enn bensin. (normalt) Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
ivar Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 joelle skrev 1 time siden: Er det mye å spare i drivstoff utgifter med en diesel vs bensin? Spørs nok helst hvor mye du kjører. Må vel også regne inn mer servicekostnader for drev kontra påhengs. Jeg ville nok selv gått for utenbords, mest for at utvalget er nye større i nyere , aktuelle båter i denne klassen. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bitteliten Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) servicekostner på innenbords og drev er betydelig høyere enn på en utenbords forbruket på en bensinmotor generelt er ca det dobbelte av en diesel. En bensinmotor yter 2-3hk/liter/time. En dieselmotor yter 5-6 hk/liter/time. Båtmotorer i hurtiggående båter i Norge går i snitt rundt 50 timer i sesongen. Redigert 25.Mai.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Utvilsomt enig med de som anbefaler påhengs. Mye lavere og mer forutsigbare kostnader, mindre problemer og bedre plass i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Buster L Mercury Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Påhenger uten tvil. Du skal kjøre mye båt før diesel vipper regnestykket. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Av de samme gode grunnene som er nevt, stemmer også for påhenger, om du ikke er klar for ett nytt 3 års prosjekt da??? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Mouche Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) Konklusjon på Båtmagasinet på en båt, Ryds 735, som kommer med innenbords eller utenbordsmotor: Utenbords knuser innenbords. https://www.batmagasinet.no/innenbordsmotor-mercruiser-mercury/test-av-ryds-735-vi-utenbords-knuser-innenbords/724213 Redigert 25.Mai.2021 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bigdrago Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Innenbords diesel uten tvil. Enkelt å vedlikeholde. Mindre støy. Mindre forbruk. Billigere forsikring. Gir større badeplattform og sitterplasser. Sitér dette innlegget Link to post
Ar83 Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Kjøper du båt med hjertet eller hodet? Mitt hjerte banker for innenbords, men er to forskjellige svar?? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 På den størrelsen du antyder så er jeg ikke i tvil, utenbords!!! Litt moderne 4t (fra 2008 og oppover): Støysvake, ingen vibrasjoner, enkel og rimelig vedlikehold. 26-27fot så blir det vanskeligere, da begynner utenbordsmotorer å slurpe unna mye drivstoff. Større enn det så er diesel mitt 1. valg. Man velger gjerne en mindre DC for å slippe for mye styr, og i 9 av 10 tilfeller får du mindre plunder/vedlikehold med en utenbords enn med innenbords og drev… Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Her må type bruk og hvor mye du kommer til å kjøre være viktige momenter. Skal du ha en liten DC med maks 50 timers bruk så er nok utenbords soleklar vinner. Men vil du ha litt større båt og kjører opp mot 100 timer kan du vurdere innenbords diesel. Da får du plutselig mulighet til varmt vann og mer utstyr i båten. Og forbruket er mye lavere. Service kostnadene er mye større som nevnt tidligere. Og en annen ting som er fint er jo at du kan få duoprop med utrolig mye bedre manøvrering en singel propell på utenbords. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
NilsPils Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 (redigert) Betyr innebords nødvendigvi med drev her? I tilfelle ville jeg definitvt gått for utenbords. Redigert 25.Mai.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ivar Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 kommer ikke på så mange daycruisere 18-22 fot med aksling SKibsplast 600D finnes jo da, men spørs om den oppfyller kravene til fart-- med 45-60hk i motorkassa Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
lurvetass Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 Har GP på 23 fot. Den får du vel med aksling, men er kanskje litt stor. Men flott båt. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Havarita Svart 25.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2021 I dette segmentet er nok prisfallet også større på innenbordsdiesel kontra 4t utenbords. Markedet taler sitt språk. Innenbords diesel gir også mye mer vibrasjonsstøy i lave hastigheter og okkuperer verdifull plass inne i båten. I høye hastigheter er det nok mange lyder som kommer og forskjellen i støybilde er ikke så stor. Om du en gang må bytte motor, blir det vesentlig rimeligere og enklere med utenbords. Forbruk: 20-25 knop: Diesel ~0,5-0.8l/nm 4t outboard ~0,8-1.2l/nm Selvfølgelig litt avhengig av båt, men utgavene med diesel og hekkaggregat veier båten også en del mer. Trenden er utvilsomt at stadig større båter får utenbordsmotorer. Om du er nevenyttig og kan ta service selv og har mange driftstimer, kan det derfor være gode bruktkjøp med innenbord diesel, men det kan også straffe seg når du skal selge igjen. Tror du må rundt og prøve, og finne en båt som passer til behovet. Sett opp en liste med viktige aspekter ved din båtbruk, og vurder ulike alternativer opp mot hverandre. Da finner du ut hvilken båt som gir 'best value for money'.?? Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.