Vosso63
enslagsgjest skrev On 25.5.2021 at 17.44:Fest store blåser (disse finner du i fjøra etter en storm) i moringen og kjør den ut på stranda på fjære sjø.
Jeg gjorde noe liknende. Her jeg bor finnes det en bussgarasje der de vasker bussene. Vaskemiddelet kommer i store plastfat. De betalte jeg svært lite for. Disse er lette å bunte sammen. Til min båt (4-5t) trengte jeg ikke all verden masse på ila, moringen, da bunnen suger sterkt. Jeg festa moringen, ei stor kasse med stein, delvis murt sammen* (egentlig en fryser som var strippa for farlig avfall) til fatene (tønnene) med lastestropper, slik at jeg kunne jekke dem sammen så mye jeg klarte på lav fjære. Litt skummelt å skjære over bånda, men fatene spratt ikke nevneverdig opp - de henger i vannoverflata. Jeg har gjort det to ganger, og det som har røket den ene gangen var trossa oppe ved overflata. Ilene har aldri løfta seg, tross at båten har liggi ute til langt på høst i strøm og kuling. Jeg bruker ikke sjakkel nede, men tau i løkke gjennom ila og spleisa sammen et stykke over. Tauet er påsurra kjetting (tyngde).
*Jeg mura sammen passe med steiner i bunnen, mens kassa sto på lav fjære, og fylte på mer etter hvert, litt i forhold til oppdrifta på fatene. Om jeg ikke husker feil, gikk det med to misbrukte floer før jeg var fornøyd! Jeg trur ikke kassa veide mer enn 2-300kg. Den er urikkelig. Kjettingen som holder tauet nede og en daumann et stykke bort, gjør at denne kladeisen må dras bortover bunnen, som altså er sand, silt og sedimenter.
Forøvrig brukte jeg en vanlig ro/motorbåt på 12 fot og rodde, dro, kladeisen på plass, med tau, bøye, kjettinger og daumann ombord. Fryktelig tungt å ro, men behagelig når en har funnet den rette plassen for senkinga og for å slippe å tenke på tau-propell og slikt. Det går jo an å velge en dag med blank sjø, lett yr og springflo...