Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Siden vi er inne i kategorien, kan jeg jo fortelle om den første patenten. Jeg støpte ei murplate på omlag 10cm x 60cm x 60cm. I den, gjennom den, murte jeg inn en tjukk hageslange som jeg så tredde tauet gjennom i løkke. Hageslangen beskytta tauet to-tre meter opp til der det var spleisa sammen. Jeg bandt sammen de to tauene med teinetau, som også bar kjettingen som gikk langs tauet. Jeg armerte inn armeringsjern som stakk ut på sidene slik at den skulle sette seg, hefte seg, bedre til bunnen. Denne var litt tung å romstere med på land men helt kurant i sjøen. Så støpte jeg, i samme plankeforskalinga, men med ei bøtte i midten, ringer av sement på anslagsvis 30kg. Så la jeg ut plata med tau, og påsurra kjetting med ei lita bøye med karabinkrok, til bruk ved utsettinga. Deretter løsna jeg tauet, tredde det gjennom en ring, stramma opp og slapp ring etter ring ned og dro litt, heiv litt att og fram, slik at de la seg utover i ei vifte. Jeg trur jeg brukte 5-6 slike ringer. Jeg hadde da ei lita snekke på 1t., men metoden skal kunne la seg bruke til større iler, større båter.   

Vosso63

Vosso63

Siden vi er inne i kategorien, kan jeg jo fortelle om den første patenten. Jeg støpte ei murplate på omlag 10cm x 60cm x 60cm. I den, gjennom den, murte jeg inn en tjukk hageslange som jeg så tredde tauet gjennom i løkke. Hageslangen beskytta tauet to-tre meter opp til der det var spleisa sammen. Jeg armerte inn armeringsjern som stakk ut på sidene slik at den skulle sette seg, hefte seg, bedre til bunnen. Denne var litt tung å romstere med på land men helt kurant i sjøen. Så støpte jeg, i samme plankeforskalinga, men med ei bøtte i midten, ringer av sement på anslagsvis 30kg. Så la jeg ut plata med tau, og påsurra kjetting med ei lita bøye med karabinkrok, til bruk ved utsettinga. Deretter løsna jeg tauet, tredde det gjennom en ring, stramma opp og slapp ring etter ring ned og dro litt, heiv litt att og fram, slik at de la seg utover i ei vifte. Jeg trur jeg brukte 5-6 slike ringer. Jeg hadde da ei lita snekke på 1t., men metoden skal kunne la seg bruke til større iler, større båter.   

Vosso63

Vosso63

Siden vi er inne i kategorien, kan jeg jo fortelle om den første patenten. Jeg støpte ei murplate på omlag 10cm x 60cm x 60cm. I den, gjennom den, murte jeg inn en tjukk hageslange som jeg så tredde tauet gjennom i løkke. Hageslangen beskytta tauet to-tre meter opp til der det var spleisa sammen. Jeg armerte inn armeringsjern som stakk ut på sidene slik at den skulle sette seg, hefte seg, bedre til bunnen. Denne var litt tung og romstere med på land men helt kurant i sjøen. Så støpte jeg, i samme plankeforskalinga, men med ei bøtte i midten, ringer av sement på anslagsvis 30kg. Så la jeg ut plata med tau, og påsurra kjetting med ei lita bøye med karabinkrok, til bruk ved utsettinga. Deretter løsna jeg tauet, tredde det gjennom en ring, stramma opp og slapp ring etter ring ned og dro litt, heiv litt att og fram, slik at de la seg utover i ei vifte. Jeg trur jeg brukte 5-6 slike ringer. Jeg hadde da ei lita snekke på 1t., men metoden skal kunne la seg bruke til større iler, større båter.   

Vosso63

Vosso63

Siden vi er inne i kategorien, kan jeg jo fortelle om den første patenten. Jeg støpte ei murplate på omlag 10cm x 60cm x 60cm. I den, gjennom den, murte jeg inn en tjukk hageslange som jeg så tredde tauet gjennom i løkke. Hageslangen beskytta tauet to-tre meter opp til der det var spleisa sammen. Jeg armerte inn armeringsjern som stakk ut på sidene slik at den skulle sette seg, hefte seg, bedre til bunnen. Denne var litt tung og romstere med på land men helt kurant i sjøen. Så støpte jeg, i samme plankeforskalinga, men med ei bøtte i midten, ringer av sement på anslagsvis 30kg. Så la jeg ut plata med tau, og påsurra kjetting med ei lita bøye med karabinkrok, til bruk ved utsettinga. Deretter løsna jeg tauet, tredde det gjennom en ring, stramma opp og slapp ring etter ring ned og dro litt, heiv litt att og fram, slik at de la seg utover i ei vifte. Jeg trur jeg brukte 5-6 slike ringer. Jeg hadde da ei lita snekke på 1t., men metoden skal kunne la seg bruke til større iler, større båter.   

• Create New...