Tine IV Startet 8.November.2005 Link til dette innlegget Startet 8.November.2005 Var ombord idag og for et syn ,hatt en besøk av minken.Blod utvendig og innvendig på puter og stort sett overalt .Sikkert dratt med seg en fisk ellerno .Har vært heldig og sluppet unna siste 2 åra ,den har vært ombord hos mange andre ,men jeg har sluppet griseriet fram til idag. Forslag på hva som kan gjøres med og slippe grisen ombord ? Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
rago63 Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 -Prøv å sett en dyp skål med salmiakk ombord, dette virket for min onkel som hadde båten i naust om vinteren og var svært plaget av "fanten". Lukten forsvinner fort når skålen fjernes.... Dette er skikkelig plagsomt når det inntreffer, den drar ofte inn fisk som ligger å råtner også... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
giver Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Var ombord idag og for et syn ,hatt en besøk av minken.Blod utvendig og innvendig på puter og stort sett overalt .Sikkert dratt med seg en fisk ellerno .Har vært heldig og sluppet unna siste 2 åra ,den har vært ombord hos mange andre ,men jeg har sluppet griseriet fram til idag. Forslag på hva som kan gjøres med og slippe grisen ombord ? Tine II HeiDette kan jeg mye om. http://www.baatplassen.no/i/index.php?act=...ghlite=villmink mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Sett opp en felle og fang den. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Verrie Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Har du noen formening om hvordan den har kommet ombord/ligger båten fortsatt på vannet ? Om den har klatret opp fortøyningstaua, vil vel samme hinder som for mus være nærliggende å forsøke? (Tallerkene tredd på tau) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Møllkuler kan hjelpe. Feller kan settes opp, men er kanskje ikke så effektive. Skadedyr kan skytes med tillatelse fra Viltnemda. Kal 22lr med lyddemper egner seg bra. Spennende jakt. Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Skadedyr kan skytes med tillatelse fra Viltnemda. Kal 22lr med lyddemper egner seg bra. Spennende jakt. Vet ikke hvordan din båt vil bli seende ut etter en stund, men skyting inni en båt........ Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 Vet ikke hvordan din båt vil bli seende ut etter en stund, men skyting inni en båt........ alternativet er luftbørse med svarte helpepper ! Er testet på stua, funker overraskende bra. I alla fall på mus.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Verrie Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 alternativet er luftbørse med svarte helpepper ! Er testet på stua, funker overraskende bra. I alla fall på mus.. Suzuki Beklager Tine II at jeg avsporer tråden litt her, men du kjære alles venn Suzuki, hva slags hobbyer bedriver du egentlig med ?? Her anfører du pepperskyting i stua, i en annen tråd diskuteres det mellom deg og Lars_Herman plutselig minkende hårmanke som følge av koking, i en annen tråd igjen nevnes det himkok av edleste merke fra Hedmarken etc etc Du har etter det jeg skjønner et meget aktivt og fartsfyllt liv vi andre grå og kjedelige kan misunne deg Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 (redigert) ja. Neste gang vi møtes, skal jeg dra historien om da jeg og naboen lekte oss med å finne opp en fjerndetoneringsmetode. ( eksperimentet bør IKKE gjentas av barn som bor i tettbygde strøk.. ) Stikkord; 200l tett tomfat stillt opp på 3 lecablokker, med blitzpære av den gamle sorten hengende over kanten i en ledning som heldigvis var av typen LANG.. ca 5 liter bensin oppi fatet gassbrenner under fatet Når vi antok at bensina var "passe" fordampet, satte vi strøm på blitzpæra.... Lærdom: 1:200l bensindamp, som antennes gir en høvelig ildkule.. 2: Ildkule forårsaket av 200l bensindamp, synes på LANG avstand.. 3. Det følger et skikkelig brak, med 200l bensindamp som antennes.. Suzuki PS - sorry TineII. Skal ikke kjøre tråden lengre ut i grøfta. Men sånne billige plasttrakter, som man trer på tauene og taper, kan hindre svina i å komme seg ombord. Om de ikke kommer over badeplatten da. Mink er jo ille glad i å svømme.. Redigert 8.November.2005 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Bitteliten Svart 8.November.2005 Link til dette innlegget Svart 8.November.2005 når jeg jager sitter jeg på en bra post der jeg har god oversikt. Etter å ha sett hjernen på en elg konkluderte jeg med at dyra ikke ressonerer så mye. Derfor er nok en post inni en båt et dårlig valg. Også dreper man jo ikke minken ved å senke båten. Suzuki operere med andre våpen og jaktformer enn meg tydeligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 9.November.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.November.2005 Hummm........ Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 9.November.2005 Link til dette innlegget Svart 9.November.2005 Også dreper man jo ikke minken ved å senke båten. Kjenner 2 stykker som prøvde å skyte ei and gjennom akterspeilet på ei With jolle. Det vites ikke hvordan det gikk med anda men det gikk særs dårlig med jolla ihvertfall Metoden er nok ikke å anbefale på mink heller. Men hva med å innlosjere katta i båten da Tine ? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 27.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2008 Nå har jeg oppdaget dritt fra mink ombord jeg også! I lugaren. Den har brukt ett hjørne som toalett, og det virker heldigvis som det er alt. Tror det er lenge siden den var der siden dritten er knusktørr. Men for sikkerhetsskyld blir det å få tak i minkfelle - en solid. Nabobåten hadde også besøk av mink, han satte opp minkfelle. Men tror dere ikke rampen klarte å gnage seg gjennom treverket å stikke av. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 27.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2008 Her er bare en ting å si: Gjør alt dere kan i å hindre det dyret i å komme ombord Vi hadde et minkbol i motorrommet (den kom seg inn via luftinntaket) og den lukten var det veldig veldig vanskelig å bli kvitt. Hos oss hadde den hatt fritt spillerom en måneds tid, så det hadde samlet seg en del dritt i motorrommet på den tiden. Hadde brukt isolasjonen til å bygge rede, og tygget i stykker noe slanger til ferskvannet. Unner ikke min verste fiende den jobben jeg hadde for å få båten luktfri, men fikk jo veldig rent og pent motorrom da Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
avsluttet Svart 27.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2008 dette er alt av spor etter den. Har lett, men finner ikke noe mer. Kanskje han skulle lage seg et reir av den puta? Den må ha funnet seg tilrette mellom en redningsflåte og skrogsiden inne i lugaren. Det var når jeg skulle flytte på flåta et jeg oppdaget dette. Tror ikke den har funnet roen ombord siden jeg er der ihvertfall en gang i uka en tur. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Er ikke minken definert som et skadedyr som ikke hører hjemme i vår fauna? I tilfelle burde det etter min mening være riktig å sett ut feller, for eksempel under båten, for å bli kvitt udyret. Der hvor dette er et problem, burde en kanskje se på marinaen som helhet og gå sammen for å bli kvitt minken. Her er en del forslag: http://nettakvariet.no/forum/archive/index.php/t-9355.html Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
ThorU Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Jeg er nokså sikker på at mink betegnes som skade dyr, jeg tror også at det er en 50 lapp i skuddpremie på mink, med andre ord er det lov å fange den i felle. Vi var selv plaget med mink rundt hytta i en del år, men etter godt bruk av felle og hagla har vi ikke sett noe til den på 2 år. Minken er ryddig av seg, den har et hjørne som den bruker som toalett hele vinteren, derfor vil du få en fin haug der når våren kommer hvis du ikke får ut krabaten. Selv så ville jeg ha satt opp en eller flere feller i båten. Sitér dette innlegget Link to post
rago63 Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Vær også klar over at mink tilhører nettopp stinkdyrfamilien - Dette betyr at om den blir stresset eller redd kan den utsondre en lukt som du vanskelig blir kvitt... F. eks om den går i en felle som blir stående en stund... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
ThorU Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Den beste fellen er egentlig av den typen som knekker nakken på minken. Da slipper du itilleg å måtte skyte den, noe som kan være vanskelig for mange. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 28.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 Nå hadde jeg dette problemet en gang , men løste det med å kjøpe meg lukket båt . Dyr måte å bli kvitt minken på kansje , men gud så deilig . Vi har hatt noen som har problemer med mink og mus i havna , iår har det vært stille ang minken .Var en gubbe her i høst som spurte om det var mink her og det var det jo. Han satt noen feller ,siden har jeg ikke sett dem og ikke hørt noe om skapningen heller . Men å bytte til lukket båt er å anbefale Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
arnbr0 Svart 28.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2008 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/13/13383/xc9g1775.jpg Jeg hadde med denne blindpassasjeren fra Trondheim til Brekstad hvor mønstret av uten videre sermoni. Han hadde tenkt å hoppe av halveis, men vi hadde ei havørn hengende over båten og det kunne faktisk se ut til at minken hadde sett ørna for han var mer opptatt av ørna enn av lettmatrosen som var ute for å se på. Prøver en gang til med å legge inn bildet i innlegget Redigert 28.Januar.2008 av arnbr0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Jeg har mink om bord en gang i blant når Admiralen kommer svingende med med vinterkåpa. Det lukter da ikke så ille? Sitér dette innlegget Link to post
Fsn Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 (redigert) Men hva med å innlosjere katta i båten da Tine ? Katter i båten er noe dritt, Da jeg hadde båten på land for noen år siden så hadde alle nabolagets kattet funnet samlings sted i stikklugaren på min tidligere Joda 310. Til alt hell så hadde jeg verken puter eller annet som kan ta skade av slikt, i båten. Kattene hadde også på en utrolig måte ikke lagt igjen noe drit eller piss men masse søle og annet fandenskap. Jeg satte inn en sånn liten boks som lager en uhyggelig høyfrekvent lyd, denne skremmer vist vekk alt fra unger til katter og andre skadedyr. Kanskje den hjelper mot mink også. Den skal ikke kunne høres av mennesker over 10 år(?) men jeg må ærlig innrømme at jeg den gang i en alder av 35 år hørte denne lyden godt Redigert 29.Januar.2008 av Fsn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 jeg har satt ut 3 boller med samliakk som tidligere foreslått i tråden. Det river godt i nesen, dette får bli en midlertidig løsning til jeg får sikret båten bedre for mink-attack. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.