Førstefender Startet 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2021 Skal justere ventilklaringer og ettertrekke bolter i toppen på en generator Mastervolt Whisper Ultra, 300timers service. I manual står det at kjøleveske skal dreneres før ettertrekking, hva kan være grunn til dette? Er det tilfelle det kommer veske inn mellom topp-pakning hvis man løsner litt på bolter? Er dette nødvendig? Motoren er en Mitsubishi L3E Utdrag: Adjusting valve clearance and retightening the cylinder head bolts. Both procedures have to be carried out with a cold engine. When both procedures are carried out be sure to retighten the cylinder head bolts before adjusting the valve clearance. When retightening the cylinder head bolts, drain the coolant by removing the drain plug (ref. to fig. 3 to 6). Loosen the bolts slightly, remove the rocker assembly (the rocker arms, shaft, and stays) and then retighten the bolts to the specified torque in the numerical order illustrated Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Det er nok som du antyder. Lite trolig, men følg bruksanvisningen. Vi ettertrakk topplokkbolter på biler, førstegangsservice. Kan ikke huske at vi tappet ned kjølevæsken. Uansett, bruksanvisningen gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 (redigert) Det er teoretisk veldig riktig å løsne boltene først. Da får du mindre friksjon (glidefriksjom) i gjenger og under bolthoder når du trekker til med riktig moment. Jeg tror mange overser det. DERFOR ville jeg fulgt instruksjonsboken her. Men du behøver ikke løsne boltene helt og ikke tappe av all kjølevæsken. Ellers er jeg ikke ubetinget enig med Hulda i at "Uansett, bruksanvisningen gjelder". Det er lov å tenke selv dersom en har peiling. Jeg har gjennom årene sett mange idiotiske bruksanvisninger. Redigert 26.Mai.2021 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 26.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Datsun sin manual informerte: 1/4 omdreining opp, trekk til med moment (i hht rekkefølge). Denne fulgte vi slavisk, uten å verken tenke eller vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 26.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2021 Takker for svar og betraktinger, ble plutselig litt mer jobb og litt mer gris, å få utført storservice ;) Får vel bare følge boka, selv om jeg ikke ser umiddelbar fare for at veske skal lekke ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2021 Tror heller ikke noe vil lekke. Fabrikantene kjører konsekvent 'belt and bracelets'. Tilbake til Datsun, kjølevæsken ble tappet av fordi bytte av kjølevæske var punkt i førstegangsservice. Samt ettertekking av hver eneste skrue på hele bilen, hvilket ikke tok mer enn en liten halvtime. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.