eivindos Startet 26.Mai.2021 Del på Facebook Startet 26.Mai.2021 Jeg har planer om å kjøpe meg båt og ønsker primært en RIB på 18-20 fot. Jeg er bosatt på Vestlandet og RIB'en skal primært brukes i området Sunnhordaland/Kvinnherrad. Om sommeren og andre ferier skal jeg frakte RIB'en på henger til Sørlandet når jeg er på hytta. Jeg ønsker en stødig og lett båt med 100 + HK, eks Grand Golden Line 580. Jeg har lagt merke til at det ikke er så mange som har RIB på Vestlandet kontra Østlandet/Sørlandet. Er det flere som også mener dette? Er det noen som har en god forklaring på dette? Er det noen som fraråder meg å kjøpe RIB og i tilfellet hvorfor? Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 (redigert) Jeg kjører mye rib på jobb, prøvekjører opplagsbåter og verkstedbåter, har fortsatt ikke sitti i en liten rib der jeg føler meg trygg. Ståstoler og lave skrogsider er noe drit hvis man får ett kast sidelengs, noe man ofte får hvis man kjører hardt eller er ute i grovt vær Jeg hater de! Selvmordsdong er ett passende navn i mitt hode. Eneste gummibåten jeg virkelig har følt meg trygg i, er en madera 1250 Redigert 26.Mai.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 (redigert) eivindos skrev for 1 time siden: Jeg har planer om å kjøpe meg båt og ønsker primært en RIB på 18-20 fot. eivindos skrev for 1 time siden: Jeg ønsker en stødig og lett båt med 100 + HK, eks Grand Golden Line 580 jeg har en Zodiac pro open 550 m/ 115 hk. den har vel glassfiber-lengde som en 14 / 16 - foter, + pontongene. Morsomt som vannskibåt, og i lite sjø. i 60 cm sjø i mot må jeg vesentlig ned på farten. Om Grand 580 er av samme størrelse, (evt en fot lengere) tror jeg ikke den tilfredsstiller din oppfattelse av en 20 - foter i sjøen. Men min er grei på tilhenger, jeg kan trekke den med privatbilen på vanlig klasse B -førerkort. En 7 meter rib blir større og tyngre, trenger fort en boggi-henger og større bil. Så det er et kompromiss, hvor mye skal du ut på havet, hvor mye skal du trekke den osv. Jeg valgte RIB for å ha noe kjapt å komme rundt med, og som tenåringene kan kjøre uten at jeg er redd for skader på folk eller båt. Dødmannsknapp en selvfølge, og de kan legge inntil uten å knuse fingre som holder rundt rekka, pontongene gir ferdig fendret båt (jeg legger fendre ut ved fortøyning). Redigert 26.Mai.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Mai.2021 Del på Facebook Svart 26.Mai.2021 Rib og skjærgårdsjeep på Vestlandet Trøndelagskysten og nord norge, har i praksis kun to brukbare sitteplasser. Det blir veldig kaldt i åpenbåt med fartsvind selv i 15-20 grader og kjørlig kystluft!! selv ferdes jeg på Nordmøre og Trøndelagskysten og har i grunnen aldri vurdert båt jeg må ha på varmedress i selv om sommeren! Kunne godt tenkt meg en Hydrolift s26, men her er det for lite finværsdager til at det kommer til å bli en fornøyelse! en på brygga vår hadde skjerdgårdsjeep, men tok ikke så lenge før den ble bytta til en HT båt med god vindbeskyttelse.. ble en helt annen verden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.