Code0
eivindos skrev for 1 time siden:Jeg har planer om å kjøpe meg båt og ønsker primært en RIB på 18-20 fot.
eivindos skrev for 1 time siden:Jeg ønsker en stødig og lett båt med 100 + HK, eks Grand Golden Line 580
jeg har en Zodiac pro open 550 m/ 115 hk. den har vel glassfiber-lengde som en 14 / 16 - foter, + pontongene. Morsomt som vannskibåt, og i lite sjø. i 60 cm sjø i mot må jeg vesentlig ned på farten. Om Grand 580 er av samme størrelse, (evt en fot lengere) tror jeg ikke den tilfredsstiller din oppfattelse av en 20 - foter i sjøen. Men min er grei på tilhenger, jeg kan trekke den med privatbilen på vanlig klasse B -førerkort. En 7 meter rib blir større og tyngre, trenger fort en boggi-henger og større bil. Så det er et kompromiss, hvor mye skal du ut på havet, hvor mye skal du trekke den osv.
Jeg valgte RIB for å ha noe kjapt å komme rundt med, og som tenåringene kan kjøre uten at jeg er redd for skader på folk eller båt. Dødmannsknapp en selvfølge, og de kan legge inntil uten å knuse fingre som holder rundt rekka, pontongene gir ferdig fendret båt (jeg legger fendre ut ved fortøyning).