Jump to content

Edit History

Renzir

Renzir

Vi har en Suzumar 290 al med 6hk Suzuki. Den planer med meg alene (såvidt) men jeg veier 3 sifret. Kanskje planer den med 2 barn/ungdom. Med meg gjør den 13knop ca. Heiser den opp på dekk foran mast med spinnakerfallet. Går greit, men hender skjøtet til genoe henger seg opp i potongene når vi slår. 6hk veier ca 28kg (tror jeg). Det er nok maks av hva jeg gidder å løfte opp på rekken alene uten å løpe en stor risk for å miste motoren. Tror ikke jeg hadde klart det med en 9,9hk som veier 43kg. Usikker på hva rekken tåler også. 

Skulle gjerne hatt litt større rib, men det er en grei avveining mtp størrelse på båt og motor, og vekt på disse. Har Bavaria 40 fot og noe spesielt større jolle ville blitt litt for stort å gå rundt. Det blir da også litt knølete å håndtere. Pleier sjelden å taue da det stjeler litt fart og at jeg ikke alltid vet om jeg må legge til med baug inn i bås pga vind. Gjør jeg det så blir den i veien for naboen. 

Renzir

Renzir

Vi har en Suzumar 290 al med 6hk Suzuki. Den planer med meg alene (såvidt) men jeg veier 3 sifret. Kanskje planer den med 2 barn/ungdom. Med meg gjør den 13knop ca. Heiser den opp på dekk foran mast med spinnakerfallet. Går greit, men hender skjøtet til genoe henger seg opp i potongene når vi slår. 6hk veier ca 28kg (tror jeg). Det er nok maks av hva jeg gidder å løfte opp på rekker alene uten å løpe en stor risk or å miste motoren. Tror ikke jeg hadde klart det med en 9,9hk som veier 43kg.

Skulle gjerne hatt litt større rib, men det er en grei avveining mtp størrelse på båt og motor, og vekt på disse. Har Bavaria 40 fot og noe spesielt større jolle ville blitt litt for stort å gå rundt. Det blir da også litt knølete å håndtere. Pleier sjelden å taue da det stjeler litt fart og at jeg ikke alltid vet om jeg må legge til med baug inn i bås pga vind. Gjør jeg det så blir den i veien for naboen. 

• Create New...