Jump to content

Edit History

Gamle Odine

Gamle Odine

Av erfaring kan jeg si; at det å kjøpe overhalt utsyr fra et lite verksted, kan absolutt by på problemer. Det kan til og med føre til trusler om man ikke er forsiktig. Trusler fikk jeg da jeg meddelte daglig leder om at jeg ville fortelle historien min her på Båtplassen.no.

Jeg vil fortelle om et uheldig kjøp av en Yanmar båtmotor fra et verksted i Brevik; dette for å advare andre om å komme i samme situasjon.

Etter å ha pratet med selger på telefon trodde jeg handelen var grei, dette fordi verkstedet hadde mange Yanmar motorer ute på Finn.no. Selgeren var hyggelig og virket seriøs på den han holdt på med, samtidig som prisen var grei.

Da jeg hentet motoren på verkstedet i Brevik, var den tømt for olje og sto på en pall. Det var dermed ikke mulighet for meg å teste motoren ved kjøp. Jeg måtte stole på selgeren som sa at dette var en nyoverhalt motor med flott gange. Dette viste seg å være en tabbe.

Etter installasjon i båten viste det seg at motoren ikke var grei! Da jeg til slutt fikk startet den, steg det blå røyk opp fra dysene på motoren og det var en fryktelig metallisk lyd i den.

Jeg sende straks en liten filmsnutt av motor med all røyken, og en sms om hva som hadde skjedd.

Selger tok ikke kontakt før det var gått tre dager. Dette til tross for mange telefoner til firmaet de to neste dagene, hvor jeg la igjen beskjed om å kontakte meg.

Han tilbød meg å fikse det, mot at jeg tok kostnaden med å demontere og frakte motor til hans verksted i Brevik.

Dette ment jeg var urimelig, da kjøpsloven kapittel 6 sier følgende:

   § 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

                                                                         

Mitt forslag til han da, var at han kom til min båt for å fikset problemet. Dette for å slippe utgifter ved demontering og montering, samt transport fram og tilbake. Dette ble blankt avvist av selger.

Jeg ga da beskjed om at jeg ønsket å heve kjøpet; noe som også ble avvist grunnet økonomi i firmaet.

Jeg følte da at jeg ikke hadde annet valg enn å føre dette for forliksrådet. Etter saken havnet hos forliksrådet; forsvant annonsene fra dette firmaet på Finn.no

Etter noen uker treffer jeg en mekaniker som var villig til å se på motoren; det viste seg at dysene ikke var trukket til. Glødingen på motoren var heller ikke koblet, og det var en masse løse bolter og slangeklemmer. Motoren fungerte bra etter at disse tingene ble ordnet, så jeg trakk min sak hos forliksrådet.

Da det i midten av mai duket opp nye annonser fra samme firma på Finn.no, ønsket jeg å fortelle om min dårlige opplevelse med dette firmaet. Jeg sendte derfor en sms til selger, hvor jeg sier at jeg kommer til å fortelle min historie på Båtplassen.no. Da får jeg for første gang en rask tilbakemelding. Jeg får en SMS melding hvor det står: «Det er greit. Vi skal ta deg for svindel. Og anmelde deg for usaklige beskyldninger. Du leker med feil folk nå…..»

Hadde jeg sjekket ut dette firmaet bedre, ville jeg funnet lignende historier på Facebook.  

Dette har vært et ubehagelig kjøp, som jeg håper andre slipper å oppleve!

Sjekk alltid bakgrunn til selgere, og stol ikke blindt på at «overhaling er det samme som et godt produkt!

Gamle Odine

Gamle Odine

Av erfaring kan jeg si; at det å kjøpe overhalt utsyr fra et lite verksted, kan absolutt by på problemer. Det kan til og med føre til trusler om man ikke er forsiktig. Trusler fikk jeg da jeg meddelte daglig leder om at jeg ville fortelle historien min her på Båtplassen.no.

Jeg vil fortelle om et uheldig kjøp av en Yanmar båtmotor fra et verksted i Brevik; dette for å advare andre om å komme i samme situasjon.

Etter å ha pratet med selger på telefon trodde handelen var grei, da dette verkstedet hadde mange Yanmar motorer ute på Finn.no. Selgeren var hyggelig og virket seriøs på den han holdt på med, samtidig som prisen var grei.

Da jeg hentet motoren på verkstedet i Brevik, var den tømt for olje og sto på en pall. Det var dermed ikke mulighet for meg å teste motoren ved kjøp. Jeg måtte stole på selgeren som sa at dette var en nyoverhalt motor med flott gange. Dette viste seg å være en tabbe.

Etter installasjon i båten viste det seg at motoren ikke var grei! Da jeg til slutt fikk startet den, steg det blå røyk opp fra dysene på motoren og det var en fryktelig metallisk lyd i den.

Jeg sende straks en liten filmsnutt av motor med all røyken, og en sms om hva som hadde skjedd.

Selger tok ikke kontakt før det var gått tre dager. Dette til tross for mange telefoner til firmaet de to neste dagene, hvor jeg la igjen beskjed om å kontakte meg.

Han tilbød meg å fikse det, mot at jeg tok kostnaden med å demontere og frakte motor til hans verksted i Brevik.

Dette ment jeg var urimelig, da kjøpsloven kapittel 6 sier følgende:

   § 30. Gjennomføring av avhjelp

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

                                                                         

Mitt forslag til han da, var at han kom til min båt for å fikset problemet. Dette for å slippe utgifter ved demontering og montering, samt transport fram og tilbake. Dette ble blankt avvist av selger.

Jeg ga da beskjed om at jeg ønsket å heve kjøpet; noe som også ble avvist grunnet økonomi i firmaet.

Jeg følte da at jeg ikke hadde annet valg enn å føre dette for forliksrådet. Etter saken havnet hos forliksrådet; forsvant annonsene fra dette firmaet på Finn.no

Etter noen uker treffer jeg en mekaniker som var villig til å se på motoren; det viste seg at dysene ikke var trukket til. Glødingen på motoren var heller ikke koblet, og det var en masse løse bolter og slangeklemmer. Motoren fungerte bra etter at disse tingene ble ordnet, så jeg trakk min sak hos forliksrådet.

Da det i midten av mai duket opp nye annonser fra samme firma på Finn.no, ønsket jeg å fortelle om min dårlige opplevelse med dette firmaet. Jeg sendte derfor en sms til selger, hvor jeg sier at jeg kommer til å fortelle min historie på Båtplassen.no. Da får jeg for første gang en rask tilbakemelding. Jeg får en SMS melding hvor det står: «Det er greit. Vi skal ta deg for svindel. Og anmelde deg for usaklige beskyldninger. Du leker med feil folk nå…..»

Hadde jeg sjekket ut dette firmaet bedre, ville jeg funnet lignende historier på Facebook.  

Dette har vært et ubehagelig kjøp, som jeg håper andre slipper å oppleve!

Sjekk alltid bakgrunn til selgere, og stol ikke blindt på at «overhaling er det samme som et godt produkt!



×
×
  • Create New...