
X10an
Sørlandet2 skrev for 5 timer siden:Så du mener det er kunden sitt ansvar å drive kvalitetssikring og kontroll av motor etter overhaling?
(...)
For meg så virker det spesielt. Men skjønner du mener det anderledes, og syns dette er flotte greier.
Du misforstår meg nok en del her, men det er helt greit. Selv om det forståelig nok kan virke slik ved første øyekast , så har jeg faktisk ikke gjort meg opp en egen menig om denne saken. Og det har jeg i utgangspunktet ingen planer om å gjøre heller. Jeg savnet noen vesentlige opplysninger som er utelatt og har ellers stor forståelse for at kjøper blir frustrert etter slike uønskede hendelser. Hadde noe slikt oppstått med meg selv eller i min nærmeste krets ville vi trolig løst problemet selv, på kortere tid og med mindre bekymringer enn ved å lage en stor sak ut av det. Kanskje fått noen kroner i prisavslag også. Selvfølgelig forstår jeg at ikke alle kan ordne slikt selv, og da får man slike historier. Rett og slett bare trist for alle involverte.
Ugleseth skrev for 5 timer siden:Du har tydeligvis ikke forstått et spøtt, X10an. På tide å lese seg opp på kjøpsloven?
Du har selvfølgelig helt rett i at ordet "spøtt" ikke befinner seg i mitt vokabular, men jeg mener likevel å ha en viss forståelse av ordets betydning. Lovkunnskap er jeg derimot noe over middels trygg på. Ovenstående tilfelle er, meg bekjent, utenfor kjøpslovens virkeområde, jf. kjøpsloven § 1. første ledd. Det er derfor vanskelig for meg å forstå hva du mener dersom du selv påberoper deg større kunnskap innenfor feltet. Presiser gjerne hvilken del av kjøpsloven du mener jeg bør lese meg opp på istedenfor å bare kaste totalt meningsløse påstander rundt deg på internett.
Ellers må jeg legge til at i utgangspunktet ville jeg selv kastet meg i bilen og kjørt 20 mil hver vei for å undersøke omfanget av problemet dersom jeg hadde vært selger, og salget var av en vesentlig verdi. Jeg mener selger bør stå for produkter han selger å forsøke og rydde opp i egne problemer, innenfor rimelighetens grenser. Dersom motoren kun kostet 10-15k ville jeg nok vært litt mer tilbakeholden og kanskje foreslått at kjøper kom til meg.
Jeg vil understreke at mitt siste avsnitt er oppriktig ment, det om at jeg håper kjøper ender opp med en god motor og ønsker han en god sommer, og på ingen som helst måte sarkasme. På et generelt grunnlag ønsker jeg virkelig at menneskene rundt meg skal ha det bra og at de skal kunne legge bak seg dårlige opplevelser de ikke lenger kan få gjort noe med. Jeg håper virkelig sommeren blir bra i år også!