Jump to content

Må forsterke hardtop, kan jeg støpe inn en treplanke?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg holder på å fjerne fuktskadd deler av taket. Der hvor mast og horn har vært montert har det vært støpt fast en finerplate (10mm tror jeg) Halvparten av denne platen var så fuktig at det "dryppet" av den. Så jeg fjernet den. Se bildet. Resten av plata har mange blå-taper. Nå er sp.målet:

Jeg må erstatte den. Kan jeg bruke en 10 mm plankebit (gran - furu el.lign) i stede for finer?

Fjernet det av finer-treplate.jpg

Redigert av altera mulier (see edit history)

jeg tørker ut på land....!

Trenger du noe spesielt verktøy for å bruke en trefiner-plate da? Kan kappes med vanlig håndsag, og kjøpes i den tykkelsen du trenger. 

Eneste ulempen med en finerplate er at du må kjøpe en hel plate som koster en del, i stedet for en plankebit. Men det kan jo godt være du kan kjøpe en rest hos et lokalt snekkerfirma? (møbelsnekkeri)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

altera mulier skrev 50 minutter siden:

Er klar over at finer er sterkere, men for meg (med det verktøyet jeg har) er det lettere å jobbe med og å plastre fast en treplanke :rolleyes:

Jeg skjønte ikke helt logikken der, men greit nok. Med en treplanke vil du få et svakere resultat. Helst bør du bytte ut hele finerplaten med en ny tilsvarende. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Grand Banks jr skrev for 5 timer siden:

Eneste ulempen med en finerplate er at du må kjøpe en hel plate som koster en del, i stedet for en plankebit. Men det kan jo godt være du kan kjøpe en rest hos et lokalt snekkerfirma? (møbelsnekkeri)

Har sjekket litt etter at jeg posta - jeg får kjøpt en finerbit (kapp som de rensager for meg hos XL-bygg (koselige folk der :smiley: )i riktig mål til å plastre på plass :smiley:

jeg tørker ut på land....!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...