dennrick
Da kan det jo bli en ny praksis her med å skru av strømbryterne til motorene når vi ikke bruker de.
Ellers tok jeg et nytt bilde av batteriene. Det "defekte" til venstre. Det er en del søl på det. Det så jeg også når jeg begynte jobben igår. Det har stått tørt i kassa si, og vi har ikke utfordret noe særlig mht sjø iår. Antar at det kommer "innenifra". Skrudde også opp celle for celle og sammenliknet med den andre batteriet som virker. Nivået er MYE lavere i det som ikke fyrte motoren. Nesten helt ned på noe som så ut som parallelle plater. I det andre batteriet så jeg ikke disse platene. Jeg antar at det ikke bare er å fylle destillert vann til riktig nivå og lade det igjen, så blir batteriet brukbart? Marinaen her har nemlig en miljøstasjon for spillolje og batterier Men det andre er nok brukbart som nevnt. Så let me know om noen vil ha det.
Det er jo riktig at det er skjedd en vesentlig ombygging etter innstallasjonen av Lithium banken, men gitt observasjonen over, tror dere jeg kan avblåse leteaksjonen etter andre feil ? Er det ikke rett og slett slik at startbatterier kan "rase", spesielt etter dårlig vedlikehold, som det tyder på her ? Ikke påfyll av batterivann, ikke alltid lader i havn pga solcelleanlegg. De har nok bare levd et hemmelig liv i kassa si, og jeg har ikke fulgt med på de overhodet.
Jeg har forsøkt å kartlegge mer kabler, men det er ikke lett i denne båten. På pluss siden på begge batteriene, så er det en som går til bryteren til motoren, og en som kommer fra Argofeten, samt den nye Victron laderen. På minus siden skjer det mye mer: Det går en monsterkabel til motorene, startbatteriene er sammenkoplet med en sånn passe solid kabel, og derfra videre til en minus skinne hvor det også er andre ting som skjer. I tillegg til dette er det et par mindre kabler. Jeg innser nå at dette har jeg ikke kompetanse på, spesielt i kombinasjon med et uoversiktlig bilde av hvilke kabler som går hvor, og kaster inn håndkleet mht videre "feilsøking" / kartlegging... Må det feilsøkes mer, så må jeg få firmaet som gjorde jobben ombord igjen. Det er nok ikke lett.
Jeg tror jeg skal få koplet styrbord startbatteri til batterimonitoren bare for å følge med litt ekstra. Den driver servo og varmer vann. Ellers ser det greit ut med de to nye laderne til startbatteriene. De har gått i "Storage" modus med en spenning på 13.2V. Lithium laderen har gjort det samme, men har lagt seg på 13.5V.
Skjermbilde av appen@Komodo, i tilfelle det er noe du ikke har fått med på lista
Hjemmekontor i båten funker bra, etterfulgt av terrengsykkeltur i ettermiddag/kveld på stier i dette eventyrlandet som Tjøme er. Drittjobb under oppseiling - jokerventilen sliter. Mon tro om Victron selger disse også?