Jump to content

hvorfor oljeskift tidlig på helt ny utendørs båtmotor?

Forusbåten

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg båt med helt ny Honda 100HK utendørs båtmotor. Jeg ser nå at en må a en service etter 20 timers bruk, og de sier da at oljen må skiftes. Jeg stusser veldig på hvorfor en må skifte olje etter bare 10-20 timers bruk og ikke heller helle på mer olje hvis det er behovet. Utfordringen jeg nå har er at båten står ute på vannet, og jeg må ta den opp etc for å få gjort dette..

Er det noen som kan forklare meg hvorfor vi må skifte olje og ikke heller gi den mer olje når motoren nesten ikke er brukt?

takk :)

fordi de første driftstimene skal alt gå seg til  - derav innkjøring.   Slik at det blir mer partikler i olja.   Greit å bytte da slik at man ikke kjører lenger enn nødvendig med dette

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Martine29 skrev 57 minutter siden:

Her oppe kaller vi det kjellermotorer. Husk at Hulda er godt over 50 år og jernklumpen ligger på feil sideav grensen... 

Hulda er godt over 70 år. 

Fra manda'n er det fri flyt inn til Söta Bror. Tirsdag passerer Hulda grensen med nysveiset septiktank. Nå må jeg ta meg sammen og sveise andre endebunnen. 

Hulda er med sin kompetanse og unge alder en berikelse på dette forum, og ikke minst sin lune selvironiske uttrykksform. Det er synd at vi stort sett blir kjent med hverandre uten å vite hvem vi er. Noen bruker bleier, noen hopper i havet, noen vet ikke noe, noen tror de vet alt, noen legger inn tråder på fleip. Men alle sammen elsker sjølivet. Liten avsporing, helt greit. God sommer. 

Jeg fikk også nå med meg meldingen om fri innreise til Sverige! Hurra, da slipper vi 1200,- kroner hver for koronatest når vi i løpet av en uke eller to drar nedover drevet av innendørsmotoren.

Vi må bare få unna litt hårklipp for skipperen pluss mammografi og fotpleie for fruen. Og så må skipshunden få tatt en ny blodprøve for å være sikker på at han er helt frisk etter den alvorlige bukspyttkjertelbetennelsen han hadde for et par uker siden da han måtte inn for et døgns overvåking med intravenøst drypp hos dyrlegen.

Og så er det bare å håpe at ordningen med hotellkarantene ved hjemreise er over når vi kommer hjem. Vi har nå begge fått to doser vaksine (Trude siste stikk idag), og FHI mener jo at det da burde være nok med hjemmekarantene.

Og sorry trådstarter at jeg har satt igang alt dette som ikke har noe med oljeskift å gjøre.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ikke bare det!  Ikke mer 'Gap opp og si AHHHH', ikke mer pinne i nesa for å grave ut gørr påbaksiden av øyeeplet!  Forrige gang jeg var over, passerte jeg grensen med to timers margin på den oppsatte 48-timer'n. "Det var nära öget", sa politidamen på grensen, "det holder med en enklare hurtigtest'. Hvilket jeg kunne fått hos Volvat i Moss til 2500 spenn. Så jeg måtte satse på Vestby kommunes teststasjon og håpe at svaret kom tidsnok. Nära öget, det også.

Nå blir det Pizza hos Primi Piatti, med et glass italiensk Corona! Uten å informere norsk grensekontroll om utskeielsen.

Såhhh, @Lars H., nå slår vi ut håret og tar en enveisbillett :-)

Redigert av Hulda (see edit history)

En ny motor bruker neppe så mye olje at du klarer å fylle på noe særlig etter 20 timer :giggle:

I gamle dager skulle bilmotorer ha første oljeskift etter 500-1000 km. Nå er det nok litt lengre. Iallefall for elbiler :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex skrev for 9 timer siden:

I gamle dager skulle bilmotorer ha første oljeskift etter 500-1000 km. Nå er det nok litt lengre.

Jeg tror det er slutt på tidlig oljeskift på nye motorer i fra  de fleste bilprodusenter.
I dag blir motorer produsert med større nøyaktighet slik att det behovet ikke er til stede.
Dette bør også gjelde båtmotorer men klart så er første oljeskift en god inntekt og man får tilknyttet seg kunden på verkstedavdelingen.

pipe skrev 1 minutt siden:

Jeg tror det er slutt på tidlig oljeskift på nye motorer i fra  de fleste bilprodusenter.

Sist gang jeg kjøpte fabrikkny bil var oljefilteret som satt på fra fabrikk vesentlig større enn det som ble benyttet senere. Føtste oljeskift etter normalt intervall. 

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...