Jump to content

Kjøpe båt i Molde og kjøre til Oslo

hansimoss

Recommended Posts

Hallo. Har en båt i Molde , Doral Monticello 28 fot,som jeg har lyst å kjøpe. Ønsker å kjøre den til Oslo/Moss. Nå er det lenge siden sist jeg har hatt båt, så føler litt usikkerhet på å kjøpe båt, og så legge ut på en såpass lang tur uten å kjenne til båten. Noen gode råd for hva som kan være lurt å undersøke før man tar denne lange jomfruturen? Tenker også på den kystlinjen på Vestland. Noen områder jeg bør unngå, og kanskje velge andre alternativer?. Veldig takknemlig for gode råd på veien/sjøen. Nå er jo været helt herlig her, så håper det holder seg slik på turen.

Velkommen! Med dine spørsmål høres det jo ut som du er klar for en slik tur :yesnod:

Tips:

Nr 1:  Opprett "hentetråd" her på forumet og still spørsmål og vis hvordan du forbereder deg. Det er veldig mange svært kompetente mennesker her på forumet som villig deler av sin erfaring. 

Nr 2: Det du absolutt bør ha ordnet før en slik tur er:
- dieselfiltre

- forfiltre

- sjekket dieseltank for urenheter

Problemer med uren diesel er dessverre ikke uvanlig, og med ukjent båt er det viktig å sjekke dette. 

Sjekk selvfølgelig over lensepumper, styring etc. Samt også bli kjent med hvordan motoren skal luftes ved bytte av filter underveis.

Nr 3:
Kjøp inn flere ekstra dieselfiltre og reimer.

Nr 4: 

Plott ut kartrute for veien. Spør du @Bjørn Løvjomås og andre her på forumet kan det hende du får mange gode forslag. 

Nr 5: 

Ha alltid minst 2 uavhengige kartsystemer ombord, slik at du kan navigere om ett av dem faller ut.

Nr 6:

I fare for å gjenta meg selv... :giggle: Ha en aktiv hentetråd her på forumet, for da vil du få så mange inputs og hjelp underveis at du vil synes det er stas. Og det vil være folk som er lokalkjente som kan komme med innspill, uansett hvor på ruten du er. 😉

For eksempel er det flere steder der sjøen er veldig annerledes om strømmen og vinden kommer fra ulike retninger etc, og da er det kjempebra å få innspill i sanntid fra dem som kjenner områdene godt.

Er du heldig kan du jo også få noen å gå i følge med over noen av de mest utfordrende strekningene. Det er trygghet i slikt. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Børe være overkommelig for en sånn båt http://www.v-v-t.no/doral/doral-monticello-1.jpg
Bare husk rene tanker exstra filter og reimer
Været er din venn ikke bli uvenn med det ;-)
Sjekk værmelding nøye
Gå mest mulig i indre lei for en behagelig tur
Gode kartsystemer er veldig viktig samt riktig bruk
Lag ruten på forhånd og gå nøye gjennom den
og hold deg til den
M-ais og mange bilder til hentetråd forventes :rolleyes:
God tur hold oss oppdatert ..

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Selve turen kan du fint planlegge til å bli en trygg og fin seilas.Nvigasjonsmessig er denne etappen uproblematisk, det er bare å planlegge godt om du ikke har kjørt den før.

X-faktoren ligger i tilstanden på en båt man ikke aner historikken til. Jeg ville foretrukket at nåværende eier både hadde byttet dieselfiltere, impeller, kontrollert dieseltank og ikke minst benyttet båten deretter til en seilas på noen timer, gjerne inkludert overnatting rett innen du skal overta den slik at han er noenlunde sikker på tilstanden til det tekniske ombord.

Det fins litt for mange eksempler på henteturer som har resultert i havari/unødvendig problemer på grunn av at tilstanden til objektet har vært tvilsomt ved overtakelse, ikke brukt på flere år osv. Og så ramler det i staver når ny eier starter henteturen og tar motor opp til noe belastning, begynner å bruke av flere år gammel diesel osv.

hansimoss skrev 57 minutter siden:

har også lest at IPad er fin å bruke. Kanskje i tillegg.?Noen ideer rundt dette? 

Helt klart! Men husk at en iPad bruker mye strøm, så du bør ha 12V lader til den og et USB-uttak som kan levere helst rundt 3A kontinuerlig. Ellers vil iPad bli sakte ladet ut selv om den får lading fra båten.

Mange standard 12V til USB leverer ikke nok strøm. Biltema har faktisk en som fungerer bra. 

Du må også huske å laste ned kart på iPad så du ikke trenger mobildekning. Anbefaler også en vanntett pose eller cover, for blir det dårlig vær så lekker det gjerne litt.

Selv har jeg trippelt opp. Har kartplotter, iPad og telefon. Alle med sjøkart. 

Husk også at kartplotter har kart til hele strekket!!! Det er normalt at båter kun har visse områder. Personlig har jeg kart til hele Norge, bare fordi det kan tenke at jeg en gang får behov for det.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

hansimoss skrev for 6 timer siden:

Tenker også på den kystlinjen på Vestland. Noen områder jeg bør unngå, og kanskje velge andre alternativer?.

Her stiller du spørsmålet helt feil. Du kommer neppe til å reise til Vestlandet hvert år. Så spørsmålet bør heller være hva du bør passe på å få med deg når du har muligheten. 

Det ideelle ville vært å ta turen i ferien og brukt så mye tid som mulig nedover Vestlandet, og tatt transportetappe fra Lista og hjem mot slutten av ferien. Så har du Sørlandskysten til gode til neste ferie. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 23 minutter siden:

Her stiller du spørsmålet helt feil. Du kommer neppe til å reise til Vestlandet hvert år. Så spørsmålet bør heller være hva du bør passe på å få med deg når du har muligheten. 

Kan være et meget betimelig spørsmål.. se f,eks her:

https://www.nrk.no/vestland/her-vert-far-og-son-berga-fra-forlis-i-nykjopt-bat-pa-17.-mai_-_-sjolvtilliten-har-fatt-ein-knekk-1.15499915

Østfoldinger på vestlandstur trenger ikke gå slik.. tror det er mer eller mindre uavhengig av opplevelser, men å knote seg rundt Atløy på utsida, gjennom den paddemarka, se bare hvordan det bryter på skjær rundt båten deres. Når man like greitt kan gå på innsida kan være dumt. For noen. Greit strekk for passering av sognefjorden lenger inne er det også for den videre turen. I Askvoll får man dessuten både strekke på beina og fylle på tanken.

Studer ruta godt på kartet på forhånd f,eks gule sider sjøkart. slik at du vet hva du kommer til er mitt råd. ikke stol utelukkende på en kartplotter om der bare er et par m klaring. kanskje ser du ikke på den i det avgjørende øyeblikk heller. Samme er med ferdigplotta ruter fra andre. kjempegreier, men "gå opp ruta" sjøl også, i ro og mak hjemme i sofaen.

Redigert av dude (see edit history)
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...