hansimoss Startet 30.Mai.2021 Del på Facebook Startet 30.Mai.2021 Hallo. Har en båt i Molde , Doral Monticello 28 fot,som jeg har lyst å kjøpe. Ønsker å kjøre den til Oslo/Moss. Nå er det lenge siden sist jeg har hatt båt, så føler litt usikkerhet på å kjøpe båt, og så legge ut på en såpass lang tur uten å kjenne til båten. Noen gode råd for hva som kan være lurt å undersøke før man tar denne lange jomfruturen? Tenker også på den kystlinjen på Vestland. Noen områder jeg bør unngå, og kanskje velge andre alternativer?. Veldig takknemlig for gode råd på veien/sjøen. Nå er jo været helt herlig her, så håper det holder seg slik på turen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Hei, velkommen på forumet. Du har kanskje lest på forumet lenge uten å opprette bruker, men om du er fersk her kan du søke på ‘hentetråd’ så får du flere turer som den du tenker på, vært noen i år allerede. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Velkommen! Med dine spørsmål høres det jo ut som du er klar for en slik tur Tips: Nr 1: Opprett "hentetråd" her på forumet og still spørsmål og vis hvordan du forbereder deg. Det er veldig mange svært kompetente mennesker her på forumet som villig deler av sin erfaring. Nr 2: Det du absolutt bør ha ordnet før en slik tur er: - dieselfiltre - forfiltre - sjekket dieseltank for urenheter Problemer med uren diesel er dessverre ikke uvanlig, og med ukjent båt er det viktig å sjekke dette. Sjekk selvfølgelig over lensepumper, styring etc. Samt også bli kjent med hvordan motoren skal luftes ved bytte av filter underveis. Nr 3: Kjøp inn flere ekstra dieselfiltre og reimer. Nr 4: Plott ut kartrute for veien. Spør du @Bjørn Løvjomås og andre her på forumet kan det hende du får mange gode forslag. Nr 5: Ha alltid minst 2 uavhengige kartsystemer ombord, slik at du kan navigere om ett av dem faller ut. Nr 6: I fare for å gjenta meg selv... Ha en aktiv hentetråd her på forumet, for da vil du få så mange inputs og hjelp underveis at du vil synes det er stas. Og det vil være folk som er lokalkjente som kan komme med innspill, uansett hvor på ruten du er. 😉 For eksempel er det flere steder der sjøen er veldig annerledes om strømmen og vinden kommer fra ulike retninger etc, og da er det kjempebra å få innspill i sanntid fra dem som kjenner områdene godt. Er du heldig kan du jo også få noen å gå i følge med over noen av de mest utfordrende strekningene. Det er trygghet i slikt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
hansimoss Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Herlig. Takk til dere begge. Fikk mange nyttige tips her.Nyttig forum dette, hvis man har båt. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Børe være overkommelig for en sånn båt http://www.v-v-t.no/doral/doral-monticello-1.jpg Bare husk rene tanker exstra filter og reimer Været er din venn ikke bli uvenn med det ;-) Sjekk værmelding nøye Gå mest mulig i indre lei for en behagelig tur Gode kartsystemer er veldig viktig samt riktig bruk Lag ruten på forhånd og gå nøye gjennom den og hold deg til den M-ais og mange bilder til hentetråd forventes God tur hold oss oppdatert .. Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chiefengineer Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Selve turen kan du fint planlegge til å bli en trygg og fin seilas.Nvigasjonsmessig er denne etappen uproblematisk, det er bare å planlegge godt om du ikke har kjørt den før. X-faktoren ligger i tilstanden på en båt man ikke aner historikken til. Jeg ville foretrukket at nåværende eier både hadde byttet dieselfiltere, impeller, kontrollert dieseltank og ikke minst benyttet båten deretter til en seilas på noen timer, gjerne inkludert overnatting rett innen du skal overta den slik at han er noenlunde sikker på tilstanden til det tekniske ombord. Det fins litt for mange eksempler på henteturer som har resultert i havari/unødvendig problemer på grunn av at tilstanden til objektet har vært tvilsomt ved overtakelse, ikke brukt på flere år osv. Og så ramler det i staver når ny eier starter henteturen og tar motor opp til noe belastning, begynner å bruke av flere år gammel diesel osv. Sitér dette innlegget Link to post
hansimoss Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Flott. Ja, her er det bare å notere seg huskeliste. . Det er kartplotter i nevnte båt, men har også lest at IPad er fin å bruke. Kanskje i tillegg.?Noen ideer rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
hansimoss Svart 30.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Ja, nettopp. Har lest om mange sånne overtakelsesturer, så er nok en god ide det du kommer med der Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Bruk begge deler Ipad/kartplotter gjerne en for oversiktsbilde og en på nærbilde så en ikke går glipp av et skjær eller rettere sagt så en ser skjæret før en treffer det Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Faxen Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 Det er vel ikke dumt med papirkart i reserve, om alt annet svikter. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Grand Banks jr Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 hansimoss skrev 57 minutter siden: har også lest at IPad er fin å bruke. Kanskje i tillegg.?Noen ideer rundt dette? Helt klart! Men husk at en iPad bruker mye strøm, så du bør ha 12V lader til den og et USB-uttak som kan levere helst rundt 3A kontinuerlig. Ellers vil iPad bli sakte ladet ut selv om den får lading fra båten. Mange standard 12V til USB leverer ikke nok strøm. Biltema har faktisk en som fungerer bra. Du må også huske å laste ned kart på iPad så du ikke trenger mobildekning. Anbefaler også en vanntett pose eller cover, for blir det dårlig vær så lekker det gjerne litt. Selv har jeg trippelt opp. Har kartplotter, iPad og telefon. Alle med sjøkart. Husk også at kartplotter har kart til hele strekket!!! Det er normalt at båter kun har visse områder. Personlig har jeg kart til hele Norge, bare fordi det kan tenke at jeg en gang får behov for det. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Brigg Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 hansimoss skrev for 6 timer siden: Tenker også på den kystlinjen på Vestland. Noen områder jeg bør unngå, og kanskje velge andre alternativer?. Her stiller du spørsmålet helt feil. Du kommer neppe til å reise til Vestlandet hvert år. Så spørsmålet bør heller være hva du bør passe på å få med deg når du har muligheten. Det ideelle ville vært å ta turen i ferien og brukt så mye tid som mulig nedover Vestlandet, og tatt transportetappe fra Lista og hjem mot slutten av ferien. Så har du Sørlandskysten til gode til neste ferie. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
dude Svart 30.Mai.2021 Del på Facebook Svart 30.Mai.2021 (redigert) Brigg skrev 23 minutter siden: Her stiller du spørsmålet helt feil. Du kommer neppe til å reise til Vestlandet hvert år. Så spørsmålet bør heller være hva du bør passe på å få med deg når du har muligheten. Kan være et meget betimelig spørsmål.. se f,eks her: https://www.nrk.no/vestland/her-vert-far-og-son-berga-fra-forlis-i-nykjopt-bat-pa-17.-mai_-_-sjolvtilliten-har-fatt-ein-knekk-1.15499915 Østfoldinger på vestlandstur trenger ikke gå slik.. tror det er mer eller mindre uavhengig av opplevelser, men å knote seg rundt Atløy på utsida, gjennom den paddemarka, se bare hvordan det bryter på skjær rundt båten deres. Når man like greitt kan gå på innsida kan være dumt. For noen. Greit strekk for passering av sognefjorden lenger inne er det også for den videre turen. I Askvoll får man dessuten både strekke på beina og fylle på tanken. Studer ruta godt på kartet på forhånd f,eks gule sider sjøkart. slik at du vet hva du kommer til er mitt råd. ikke stol utelukkende på en kartplotter om der bare er et par m klaring. kanskje ser du ikke på den i det avgjørende øyeblikk heller. Samme er med ferdigplotta ruter fra andre. kjempegreier, men "gå opp ruta" sjøl også, i ro og mak hjemme i sofaen. Redigert 30.Mai.2021 av dude (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hansimoss Svart 15.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Fantastisk respons her, og denne plassen tenker jeg å bruke mye. Så takker for alle svar. Men endte opp med å kjøpe meg båt i Sarpsborg, så da ble veien til Moss en del kortere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.