Jump to content

Koble fra solceller eller la de vedlikeholdslade?

pobre gringo

Recommended Posts

Hei, 

Har kjøpt ny båt med fastmontert 50w solcellepanel. Skal nå reise bort i 2 uker og lurer på om det beste er å lade opp og koble fra batteriene (for så å måle OCV på samtlige når jeg kommer hjem for å få en pekepinn på tilstand eller er det like greit å la det stå tilkoblet og la solcellepanelet vedlikeholdslade de? 

Vil den lille effekten av ett 50w solcellepanel kunne overlade batteriene på sikt? 

Er det bare å koble ut solcellepanel eventuelt eller kan de ta skade av å stå i solen uten batteri/regulator tilkoblet? 

360ah agm forbruk og 80ah agm start som begge får lading fra panelet. 

Hei Worry og Grand Banks. 

Joda har regulator men den virker som noe billig juggel, Sunware fox 320 heter den. Har ikke funnet noe info på spenninger den gir i diverse ladefaser eller noe. 

Tidligere eier koblet det til start og forbruk via en fjernstyring der du kan velge hva som skal prioriteres. 

Kanskje ikke så dumt da autopilot og andre ting muligens går på startbatteri? 

Virker ikke som billig juggel. Er et tysk merke virker det som, og selges av norske nettbutikker. Jeg fant og leste kjapt gjennom manualen. Den har innebygget støtte for 2 batteribanker.  Koster ca 1200. 

Viktigste er at float / vedlikeholdslading er riktig. Dette kan jeg lite om. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Jeg fant ikke info om det, men en epost til Tyskland kan kanskje gi deg svaret? 

Ut fra det jeg så kan man stille ulike batterityper, og da vil jeg tippe den har rett ladespenning og float etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...