Jump to content

Vått i motorrom

LN1

Recommended Posts

Vi er førstegangs båteiere og har hatt båten på vannet i to uker nå. Vi ser at det ligger noe vått i bunnen av motorrommet og forstår ikke hva dette kan være. Det er en innenbords motor av typen Volvo Penta 3l GL. Allerede før vi satte båten på vannet oppdaget vi at det var fukt/vått nederst i motorrrommet, men trodde da det var kondens etter vinterlagring. Vannet smaker ikke saltvann eller bensin (etter vår oppfatning). Oljen er peilet og er full. Båten har vært på service hver høst. Noen som har noen ide om hva dette kan være? Grunn til å være bekymret? 

AFA6CB1B-21F6-400C-8B7A-E172E7300B7B.jpeg

Har og hatt mye vann i kjølen. 
kontaktet selger som mente det var ikke til unngå. 
Jeg mente det var feil, så feilsøkte over alt. Viste seg at ene slangen til ferskvann lakk litt vann hele tiden mens vi brukte båten. 
Og vannoppsamler til dusjen lakk litt vann. 
Nå er det helt tørt i kjølen hele dagen lang. 

så sjekk alt av slanger, og slangeklemmer på ferskvannet, og åpne alt luker etc, så blir du mer kjent med båten og.

Gullfisk skrev 30 minutter siden:

Med mindre man har aksling med fettsmurt talgpakning, bør det gå an å ha tørt motorrom, om alt er i orden. 

Det er det jeg tenker også, men det kan være mange kilder her. Når det ikke regner, båten ikke krenger, motoren ikke går osv. er det vanskelig å se hvor det egentlig kommer fra. Dasspapir kan være en god hjelp, legg ut på strategiske steder, f.eks. under dørkplater, blir det skrukkete har det vært vått der, selv om det er tørt når man undersøker.

På gamle motorer kan vannpumpe være en mulig synder. Har nettopp demontert sjøvannspumpa selv, på grunn av først vann- og så oljelekkasje. Dette vil man kunne se mens motoren går.

Ellers er det vanskelig å smake på for å kjenne om det er salt eller ferskt synes jeg. Har nok hatt en del saltvann i kjølsvinet som har kommet inn fra oven (luker og vinduer) gjennom tidene, og nå sist det var vått der smakte det salt, selv om vi ikke hadde seilt i mye vind i det heletatt. Konklusjonen ble likevel at det måtte være ferskvann fra en lekk hurtigkobling på ferskvannstanken som hadde fått saltsmak fra saltvann som hadde tørket opp tidligere. Ihvertfall har det vært tørt ever after det ble fikset.

Lag det til en vane å ha mulighet for å lense og tørke opp, og gjør dette. Da oppdager du raskt om noe endrer seg. Det dummeste er å venne seg til at «det er alltid litt vann i bunn av båten». Da oppstår lett «båtlukt», men det mest alvorlige er at endringer, Dvs nye lekkasjer ikke oppdages. Lykke til med tørr kjøl, og problemfritt båtliv. 

Oso

LN1 skrev for 14 timer siden:

Det er en Sting Ray.

Har eid flere båter i fra USA og alle har lekket inn regnvann.
Tror det er like greit å finne seg i det så lange ikke båten blir våt innvendig.
På min lekker det inn langs fenderlisten,rekkestøte og dregg luke men så lenge innerlinjeren er tørr så lever jeg med det.
Lenser det ut med lensepumpen men jeg har også montert en spylermotor med en tynn slange slik att jeg får ut alt.
De dråpene som blir igjen tørker motorvarmen opp.

Du bør være forsiktig med å kjøre med noe særlig vann fordi svinghjulet pisker opp vannet slik att motormiljøet blir fuktig med påfølgende korosjon og elektriske problemer.
Ofte tar det knekken på starteren pgså

Redigert av pipe (see edit history)
pipe skrev for 8 timer siden:

Har eid flere båter i fra USA og alle har lekket inn regnvann.
Tror det er like greit å finne seg i det så lange ikke båten blir våt innvendig.
På min lekker det inn langs fenderlisten,rekkestøte og dregg luke men så lenge innerlinjeren er tørr så lever jeg med det.
Lenser det ut med lensepumpen men jeg har også montert en spylermotor med en tynn slange slik att jeg får ut alt.
De dråpene som blir igjen tørker motorvarmen opp.

Du bør være forsiktig med å kjøre med noe særlig vann fordi svinghjulet pisker opp vannet slik att motormiljøet blir fuktig med påfølgende korosjon og elektriske problemer.
Ofte tar det knekken på starteren pgså

Takk for svar. 😊 Vi fikk bekreftet over telefon fra service/verksted at det mest sannsynlig bare er regnvann. Så det stemmer godt med din erfaring. 😊 Så da slår vi oss til ro med at alt er bra. Takk for gode tips, det skal vi ta med oss. Vil jo stelle godt med båten vår! 😊

Skulle du senere også få vann inn i båten og lurer på hva det er, er denne testen sikker.

For å få en formening om hva dette vannet består av, har du litt i et glass og heller i litt grønnsåpe. Da vil du få et resultat lignende  det på dette bildet. Fra venstre: sjøvann, så frostvæske og til høyre ferskvann.

groensaape.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...