Jump to content

Edit History

jontm

jontm

Hei!

Har en eldre Tohatsu 50 totakter fra 93. Har lagt merke til at det er en del olje på tennplugger og den går litt dårlig de første 15 min spesielt på 20-60 % pådrag.

Tenkte det kunne være greit å sjekke kompresjon. 

Måler:

1. 9.8 bar/142 PSI

2. 9.8 bar/142 PSI

3. 10 bar/145 PSI

Spesifikasjon fra service manualen er 102 PSI.

Ut fra målingene så ser det i utgangspunktet ut som stempelringer og slikt er greie, men hva er det som kan gi mye høyere kompresjon enn det spesifisert fra produsent ?

Kan det være mye sot i toppen som gi høyere kompresjon ? Vil ikke tenningstidspunktet da potensielt bli feil ? Hvordan fikser jeg eventuelt det ? Justere tenningstidspunktet for å kompensere for den høyere kompresjonen eller eventuelt demontere toppen for rengjøring ?

Regner med at det ikke er noe poeng å prøve med noen additiver som hevder de kan løse opp slikt ?

Når det gjelder olje på tennplugger så kan det være jeg har litt mye olje i miksen. Pleier å ha litt olje i tanken i tillegg til det som automixeren tilsetter. Synest riktignok det er litt spesielt at det blir så mye olje på pluggene.

Kan det være at forgasserene skulle vært justert eller overhalt kanskje? Kan det gi olje på tennplugger?

jontm

jontm

Hei!

Har en eldre Tohatsu 50 totakter fra 93. Har lagt merke til at det er en del olje på tennplugger og den går litt dårlig de første 15 min spesielt på 20-60 % pådrag.

Tenkte det kunne være greit å sjekke kompresjon. 

Måler:

1. 9.8 bar/142 PSI

2. 9.8 bar/142 PSI

3. 10 bar/145 PSI

Spesifikasjon fra service manualen er 102 PSI.

Ut fra målingene så ser det i utgangspunktet ut som stempelringer og slikt er greie, men hva er det som kan gi mye høyere kompresjon enn det spesifisert fra produsent ?

Kan det være mye sot i toppen som gi høyere kompresjon ? Vil ikke tenningstidspunktet da potensielt bli feil ? Hvordan fikser jeg eventuelt det ? Justere tenningstidspunktet for å kompensere for den høyere kompresjonen eller eventuelt dempontere toppen for rengjøring ?

Regner med at det ikke er noe poeng å prøve med noen additiver som hevder de kan løse opp slikt ?

Når det gjelder olje på tennplugger så kan det være jeg har litt mye olje i miksen. Pleier å ha litt olje i tanken i tillegg til det som automixeren tilsetter. Synest riktignok det er litt spesielt at det blir så mye olje på pluggene.

Kan det være at forgasserene skulle vært justert eller overhalt kanskje? Kan det gi olje på tennplugger?

• Create New...