Jump to content

Edit History

HiWard

HiWard

Det som diskuteres her er brytere som  kalles «make before break», dvs at dynamo alltid har last og de kjennetegnes gjerne ved at bryteren kan vris fra 1 til 1+2 til 2. Man skal ikke vri bryteren til 0 eller OFF mens motor går da dynamoen brått blir frakoblet last. Det kan ødelegge dynamoen.

 

Jeg er enig med @Cerberus og @index . Bryterens stilling bestemmer både hvilke(t) batteri som får lading og hvilke(t) som belastes. Om man alltid skal la bryteren stå på 1+2 kan man like gjerne parallellkoble batteriene og sette inn en av/på bryter da man ikke skiller mellom start og forbruk. Ikke noe galt i det, men det går intuitivt mot hensikten med å ha to batteribanker da man gjerne vil ha en startbank som ikke tømmes av forbrukere.

HiWard

HiWard

Det som diskuteres her er brytere som  kalles «make before break», dvs at dynamo alltid har last og de kjennetegnes gjerne ved at bryteren kan vris fra 1 til 1+2 til 2. Man skal ikke vri bryteren til 0 eller OFF mens motor går da dynamoen brått blir frakoblet last. Det kan ødelegge dynamoen.

 

Jeg er enig med @Fantino og @index . Bryterens stilling bestemmer både hvilke(t) batteri som får lading og hvilke(t) som belastes. Om man alltid skal la bryteren stå på 1+2 kan man like gjerne parallellkoble batteriene og sette inn en av/på bryter da man ikke skiller mellom start og forbruk. Ikke noe galt i det, men det går intuitivt mot hensikten med å ha to batteribanker da man gjerne vil ha en startbank som ikke tømmes av forbrukere.



×
×
  • Create New...