Jump to content

Berøringspanel fra Biltema - trenger man ytterligere sikringer enn de innbygde?

Tele_tubs

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med dette panelet?

Jeg trenger noen flere brytere i snekka. Jeg tenker å flytte alt av lys (lanterner, interiørlys og div) samt radio over på berøringspanel fra biltema. Art.nr. 25-8838. Det står at det er innebygd 10a automatsikring pr bank. Betyr det at jeg ikke trenger sikring etter bryteren? Det står veldig lite om hvordan sikringene funker. Hvordan ser man om en sikring er utløst? Og hvordan resetter man den i så fall? Burde man ha sikring før panelet? Det er hovedsikring på ledningen fra batterivenderen til pluss-skinna. Uvisst hvor stor den sikringen er. 

bryterpanel.JPG

bryterpanel2.JPG

Jeg må bare beklage, er helt amatør her. Hva betyr en AUX-sikring? Betyr det bare en sikringsholder med flatsikring før boksen? Det står at boksen takler maks 35A. Hvor stor burde da sikringen før boksen være? 

@Tele_tubs, jeg har to av de panelene. Hatt én sesong og fornøyd med dem.

Hver kurs er sikret med 10A, og det betyr at det kan gå inntil 10A kontinuerlig før sikringen "ryker". Det tilsvarer grovt regner 120 watt. 

Når jeg har tilkoplet utstyr som feks kartplotter der det står at den skal ha en 3,15A sikring, så har jeg "sikret ned". Dvs at jeg har koplet en ledning fra UT på reléboksen og til en sikringsholder der jeg har en 3,15A sikring, og deretter videre til kartplotteren. Hvis du da har f.eks en VHF som skal ha 6A så kan du kople disse sammen på samme 10A utgang, og lage egen "sikre ned" til VHF. 

894643165_Image2021-05-31at2_40_26PM.jpg.2d266305da7e4dd454e418c2f8fd31b7.jpg

vhf.jpg.dcee0b9990a9052cac4680c3c8bd6cdb.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ofte går det en lang litt tykkere kabel fra batteriet og frem til reléboksen, og denne kabelen kan jo bli ødelagt og kortsluttes mot minus et sted. Hvis du ikke har sikring ved batteriet så kan denne kabelen smelte og man kan få brann.

Derfor bør kabelen som går fra batteriet ha en sikring så nær som batteriet som mulig. I tilfellet der reléboksen tåler maks 35A så ville jeg hatt en 35A sikring der ved siden av batteriet. Da har du sikret både ledningen og reléboksen.

Men du har sikring ved batteriet ser jeg nå, og da ville jeg hatt en 35A sikring ved pluss-skinnen på ledningen som går til reléboksen.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr, har du noen forslag til sikringsholder for 35A sikring? Biltema og Maritim er de butikkene som er nærmest her, men ingen av de hadde noen god løsning for 35A sikring. Biltema har flatstiftsikring, maks 30A. Maritim hadde en automatsikring på 40A til rundt 500 kr. Fant ikke noe på 35A. 

Men tror kanskje ikke sikringen til releet er det størrste problemet egentlig. Her er et bildet av rotet i det elektriske. Sånn er det å kjøpe gammel båt:)

Er det forresten noen som vet hva den skinna med grønn side midt i det første bilde er? Lurer på om det er en boks som grupperer flere ledninger sammen før det går en ledning til bryter. Ser feks at det går 4 lanterneledninger inn et sted så en ledning til bryter. Men skjønner ikke hvordan den skinna funker. Ser så tilfeldig ut hvor ledningene er festa. Den samme skinna syntes midt i bilde nr 2 men da ser du fronten på den. 

IMG_20210523_171410.jpg

IMG_20210602_170012_edit_183543979601159.jpg

Redigert av Tele_tubs (see edit history)

Jeg prøvde å montere panelet i går. Alt gikk fint til jeg skulle montere pluss-kabelen. Skruen var rett og slett for stor eller hullet var akkurat for lite. Skruen entret men stoppet helt opp etter bare et par millimeter. Jeg ble passe forbanna for alt annet var montert på. Så jeg tok i litt og da knakk hele skruefestet. Jeg tok med driften til biltema. Der prøvde de på en annen enhet med samme resultat. Så da var jeg tilbake til start... 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...