Albinturbo Startet 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2021 Som tittel, så sliter jeg med vibrasjoner ifra eksos system. Har søkt en del på forumet men ikke funnet noen med lignende problemstilling. Problemstilling Vibrasjon forplanter seg i skroget som følger: I fart fra 1200rpm til ca 2400rpm. Det slipper tak der på 2400, og teorien er at hastigheten av forbigående vann skaper ett vakuum som trekker ut eksosgassene, eller så kommer porten over vannlinja, så det puster bedre. I fri ved rusing forblir vibrasjonen hele veien. Skyldes dette ett trykk, og hva finnes for å eliminere dette? Bypass valve? Forklaring av eksos system Eksosen går fra turbo, ned i en bend under vannlinja ett stykke ( se bildet), og så skrått oppover mot en støpt kasse i skroget(ikke avbildet) som kan inspiseres fra utsiden av eksoshullet(da ser man inn i kassa), før det går ut av det ca 100mm hullet i skroget. Har tegna en skisse som viser litt hvordan det ser ut Motorfester er nye i år, opprettinga mot aksel er på 1/20 del av en mm (0,05mm søkerblad) om noen skulle lure. Motor er en tmd40a. Sitér dette innlegget Link to post
Albinturbo Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Bumper Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Er det kun den lille slangebiten på bildet på hele strekket? I så fall er det ikke rart om motorvibrasjoner overføres via eksos til skroget.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Albinturbo Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 (redigert) Takk for svar! Nei, det er noe mer ved overgangen til skroggjennomføring, ca 30 cm fra der overføringen ikke lenger er synlig på bildet, frem til "kassa". Problemet forsvinner som nevnt når eksosen får "puste fritt" over vannlinja. Redigert 2.Juni.2021 av Albinturbo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 OK! Litt rar konstruksjon, ser ut til å kunne lage litt strømninger i utløpet i lav fart. Mulig en form for deflektor foran åpningen kunne hjulpet. Noen andre med Albin kan kanskje ha en løsning? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Albinturbo Svart 2.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2021 Ja den er fryktelig merkelig i forhold til hva jeg har sett på andre båter, ser også ut til å være originalt, basert på bilder jeg finner av tilsvarende båt. Jeg skal ta å forsøke deflektor, og se om det er merkbar forskjell i lav fart! :) takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.