Fletcher Arrowb Startet 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Startet 31.Mai.2021 Hei ! Jeg holde på og gå meg vill i denne verden om hvilke stoffer jeg skal bruke på min gode klassiker for en shine up. Noen som har gode forslag/ inspill her. Jeg har gammel bunnsmørning, med div sår i. 1 Tenker det beste er å bruke et middel på å få dette bort. 2 Så bør vel båten pusses, rengjøres og primes, minst 4 lag, bør dette være av 1 eller 2 komponent? 3 Siste strøket er vel da bunnstoff, evnt 2 strøk? Den må vel være av samme typen som i nr 2 tenker ( 1 / 2 komponent og samme fabrikat) Jeg skal også gjøre rep arbeid over vannlinje, og er helt ukjent med bruk av gelcoat på en båt fra 80 tallet. Finnes det gode alternativer her? Jeg er vertfall nødt til å reparere en sprekk bak ved akterspeilet/motorbrønn. Sprekken er fra speilet og forover i brønnen, om det var godt forklart. Sånn jeg ser båten så er det liten styrke i det stedet her slik det er nå, det er ikke her styrken til hekken er, men sprekken har potensiale til å utvikle seg. Jeg tenkte på å pusse ned på oversiden og lime dette med epoksy lim og fra undersiden forsterke hvor det er mulig (undersiden er ubehandlet). Derette behandle overside.. Det er brukt gelcoat fra før, så om det skal males så må vel hele båten males for samme resultat? Er det noen som har gode inspill her? Mvh Ronny Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Hei Hva slags båt er det du har? Sleng ut noen bilder av denne, samt skadene så vil du få masse god hjelp her. Skrape, og pusse gammelt bunnstoff. Det er kanskje noen år med bunnstoff her mtp båtens alder. Du kan jo prøve å smøre på noe middel, og så spyle av, men du må nok til med skrape og en del puss. Småsår kan repareres med epoxysparkel. Under vannlinje bør du bruke 2 komponent epoxyprimer. Epoxy er "vanntett" Det er viktig at båten er ordentlig tørket før du primer for å ikke stenge fukt inne i glassfiber. Når det gjelder lag er det mye meninger ute å går, og forskjell fra produsent. 4-5 lag er vel anbefalt. Bunnstoff kan smøre på før siste lag med primer er ordentlig herdet. Sitér dette innlegget Link to post
Fletcher Arrowb Svart 31.Mai.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Er det Hempel som er best i klassen ? La ved bilde av båt.. Ellers er sprekken til siden i motor brønnen.. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 Det er jo flere produsenter, og om noe er så mye bedre enn noe annet er vel en stor diskusjon. Det er skrevet en del om disse på forumet så vil anbefale deg å søke litt og bla gjennom noen tråder. Mye går jo på pris selvfølgelig, biltema er jo rimelig på mye f.eks. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 31.Mai.2021 Link til dette innlegget Svart 31.Mai.2021 bildet av motorbrønnen ble så lite at der ser jeg ikke mye. i slike gelcoatsprekker kan man bruke gelcoat sparkel i samme fargekode som båten. Gjort riktig og etter pussing så kan det bli veldig bra. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.