Jump to content

Ulykke i forbindelse med FunRun i karmsundet

Vdub

Recommended Posts

Vdub skrev 11 minutter siden:

Går kun 90 knop og.... galskap!

90knop er fint det, så lenge han som står bak spakene vet hva han gjør 

Men det at folk faktisk tørr og leie ut noe sånt, det er helt uforståelig for meg. De båtene jeg har som går såpass fort, er det helt uaktuelt og låne bort (bortsett fra til en meget god kamerat som har båter i samme kaliber). Så er det virkelig folk som leier det bort til hvem som helst bare man har båtførerprøven eller er født før 1980. 

Dessverre skyldes de aller fleste slike ulykker en kombinasjon av dårlige holdninger/adferd og mangelfull vurderingsevne.

Slik er det ikke bare innen sjøulykker. De aller fleste som omkommer som følge av grasatkjøring med motorsykkel har faktisk både sertifikat og føreropplæring. Likevel klarer ikke enkelte å beherske seg, og legger vekk alt det man har lært for kortere eller lengre tidsintervaller.

Det er da ulykkene skjer.

90 knop i et sund!!? Den farten hører vel til ute på åpent hav? Jeg er dritt lei kjøringa i indre Oslofjord også. Folk som passerer i 40 knop på 10 meters avstand. Klin umulig å slappe av på sjøen når man hele tiden må holde seg fast, og bølgene kommer fra alle kanter. Er faktisk bedre å dra på sjøen i liten kuling. Da ser man i hvert fall hvor sjøen kommer i fra.. Tryggere er det også. 

Jeg traff på 40-50 av disse båtene i en smal fjord inn fra Hervik og mot Skjoldafjorden. Et under at vi ikke ble truffet i vår åpne 14 foter. Ikke en båt gav tegn til å sakke ned på farten, og den nærmeste båten passerte med et par meters klaring. Fjorden er vel knappe 100 meter på det smaleste. Dette er idiotkjøring på et så høyt nivå at jeg ikke har ord. 

Hele artikkelen fra HA:

Lørdag var Trond Erik Jacobsens høyhastighetsbåt «Miss Viper» involvert i en dramatisk kollisjon like ved Karmsund bru. Propellen flerret opp store deler av en annen båt, hvor fem mennesker var om bord.

KARMØY/HAUGESUND: – Vi lå 15–20 meter unna der det skjedde, og fikk med oss alt. Han skrelte av hele sida på den andre båten, før det vi tror var en del av propellen hans, eller rester av den andre båten, deiste ned i dashbordet vårt. Vi var veldig nær ved å få den i hodet.

Slik beskriver et vitne dramaet som utspilte seg like sør for Karmsund bru lørdag ettermiddag, i forbindelse med arrangementet Karmøy FunRun.

Rundt 40 båter og 150 mennesker deltok på arrangementet, som ifølge arrangøren hadde gått knirkefritt fram til kollisjonen inntraff.

– Det var en suksess helt fra vi samlet oss på brygga tidligere på dagen. God stemning og fint vær. Vi kjørte helt inn til Borgøy, var innom Sandvik og fortsatte gjennom Førlandsfjorden, forteller Gabriel Garvik, som er initiativtaker til arrangementet.

– Smalt noe voldsomt
Så, på vei nordover i Karmsundet, skjer det.

Klokka 17.44 får politiet melding om at to båter har kollidert. Haugesunds Avis har pratet med vitner til hendelsen, som forteller hva som skjedde.

Like før de når Karmsund bru, får en av deltakerbåtene problemer, og stopper opp. Flere andre båter stopper opp for å hjelpe.

I tråd med retningslinjene for arrangementet, rekker menneskene om bord i båtene hendene i været for å signalisere til dem som kommer bak.

Om bord i båten som snart skal bli truffet, sitter André Strand fra sørfylket.

– Vi var på vei ut av plan, fordi båtene foran oss stoppet opp. Vi kjørte vel i 5–6 knop da denne båten begynte å nærme seg, sier Strand, med henvisning til Trond Erik Jacobsens «Miss Viper», med 1.250 hestekrefter.

Jacobsen var om bord under hendelsen, men førte ikke båten.

Strand snur seg, og ser at «Miss Viper» nærmer seg i høy fart, men han klarer ikke å se at det kommer til å oppstå en kollisjon.

– Han hadde ikke kurs direkte mot oss, men skar ut mot oss da han begynte å nærme seg. Så gikk det bare et par sekunder, før det smalt noe enormt. Jeg husker at vi ble gjennomvåte. Så så jeg sprekkene innvendig i båten, men det var ikke før folk kommenterte utsida, at jeg skjønte alvoret. Da ble jeg ganske sjokkert, forteller han.

Et bilde Haugesunds Avis har fått tilsendt viser hva han mener.

Store deler av babord side på Strands båt er flerret opp av propellen på den hurtiggående, blå speedbåten. Bildet er tatt i havna på Norheim, hvor de involverte ble sjekket av ambulansepersonell.

– Millimeter fra dødsulykke
En person om bord i «Miss Viper» har fått seg en kul i hodet. To av gjestene om bord i Strands båt klager på smerter i bein og armer.

– Egentlig er det helt fantastisk at det har gått såpass bra. Propellen gikk innvendig i skroget der folk satt, men passasjerene «ommøblerte» i sammenstøtet, og det gjorde nok at det ikke ble større personskader, sier Strand.

Dette er en oppfatning som deles av vitnet 15–20 meter unna.

– Her var det bare millimeter fra ei dødsulykke, mener han.

Han sparer ikke på kruttet når han beskriver kjøringen.

– Dette er idiotkjøring. Mange båter hadde stoppet opp, og folk veivet med armene. I tillegg kom danskebåten under brua der, men han bare matet på. Det går ikke an å ha sånne folk på sjøen, mener han.

Haugesunds Avis har fått tilgang på en video av hendelsen, som sirkulerer i båtmiljøet. Den viser at Jacobsens båt holder høy fart.

En person i en båt som holdt mellom 40 og 50 knop på det aktuelle tidspunktet, beskriver at de raskt ble forbikjørt av «Miss Viper».

Arrangøren: – Vi er rystet, hele gjengen
FunRun-arrangør Garvik forteller at hendelsen preger deltakerne.

– Vi er jo rystet, hele gjengen. Det var helt forferdelig. Dersom en lavere båt hadde blitt truffet – en katamaran, for eksempel – jeg får vondt i magen av å tenke på hva som hadde skjedd da, sier han.

Gabriel Garvik er en del av speedbåtmiljøet på Karmøy og fjordene rundt. Nylig sjøsatte han sin nye 50 fots Nor-tech, og torsdag klarte han å samle hele miljøet til et rånebåttreff hjemme i Kopervik.

Garvik understreker at de som arrangør tar sikkerheten på største alvor, og at de i forkant av turen gjennomførte et lengre førermøte, hvor de gikk gjennom løypa og sikkerhetsopplegget.

– Vi er tydelige på at vi skal kose oss, at alle skal kjøre varsomt, og at vi ikke skal ha noen ulykker. Det er viktig å understreke at alle førerne var edru, men antakeligvis har ikke denne føreren vært erfaren nok. Den båten er jo et monster, og man skal ikke leke med de kreftene der, sier han.

Båteieren: – Enkelt å være etterpåklok
Trond Erik Jacobsen, som tidligere har stått fram i Haugesunds Avis og pratet om «Miss Viper», forteller at mannen som kjørte båten i det aktuelle øyeblikket, er veldig lei seg for det som har skjedd.

– Vi hadde sikkerheten i førersetet hele dagen, men så oppstår det en uoversiktlig situasjon hvor danskebåten kommer. Noen kjører fort, andre sakker av. Han oppdager for seint hva som foregår. Heldigvis, når han oppdager hvor det bærer hen, drar han av på farten, før han så gir litt kraft igjen for å manøvrere unna alle båtene. Det er det som redder liv.

– Med det trafikkbildet som oppstår her, med flere båter og en del bølger, burde han ikke holdt en langt lavere hastighet?

– Det kan du godt si, men det er vanskelig å lese en sånn situasjon. Det blir dessuten feil for meg å svare om disse vurderingene, for det var ikke jeg som kjørte båten, sier Jacobsen.

Han forteller at båten på dette tidspunktet ikke var leid ut gjennom hans selskap Sportsbil & Båtutleie, men at de var en vennegjeng om bord.

– Hvilket erfaringsnivå hadde båtføreren?

– Det er alltid enkelt å være etterpåklok, men de fleste av oss har vært båtvante hele livet, og er født og oppvokst med båt. Han har vært gjennom en god del av den samme opplæringen som meg.

– Vitner mener det er snakk om millimeter før dette kunne blitt en dødsulykke. Hva tenker du om det?

– Det er forferdelig å tenke på at det kunne blitt utfallet. Jeg blir litt satt ut. Så tenker jeg at det gikk så godt det kunne når det først gikk så galt. Føreren holdt hodet kaldt, og tok ansvar.

Båteier Strand fra sørfylket forteller at han har tatt båten på land, og at den etter alt å dømme må kondemneres.

Han har ikke tatt stilling til om han vil ta rettslige skritt etter hendelsen.

Politiet etterforsker saken
Politioverbetjent Arild Austrheim, som er etterforskningsleder ved felles straffesaksinntak (FSI) i Haugesund, forteller at saken er under etterforskning.

– Alle avhørene er ikke protokollert ennå, så jeg kan ikke uttale meg for mye, men det er klart at dette kunne fått større konsekvenser enn det fikk. Det er en lykke at ikke folk ble alvorlig skadet. Såpass må vi kunne si etter å ha sett den videoen, sier han.

Én person ble tatt med til legevakt for sjekk etter sammenstøtet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...