tcic1 Startet 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 1.Juni.2021 Hei , barnebarn har en GH10 som vi har pusset ned, det er en del stripet etc som synes veldig godt etter 2 strøk med Epoxy og jeg synes den ikke ser bra ut. Jeg trodde epoxy primeren ville dekke over mesteparten men det synes godt. Det er en bruksbåt men vi har lagt ned mye arbeide i sliping og vi syntes det så bra ut. Allikevel så synes "alt" og den er ikke noe glatt heller. Hva kan brukes oppå epoxy ...lakk ?? Eller noe annet - gelcoat ?? Hva slags rull brukes til påføring. Håper på svar da han vil ha båten på vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Sinvano Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Pusse mer? Legge flere strøk primer. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 (redigert) Det er vel sjelden at ujevnheter blir borte med maling; sluttresultatet er avhengig av grunnarbeidet. Er det dype riper/striper så er det vel kanskje nødvendig med sparkling? Er det små riper/striper så kan du forsøke å slipe på det du allerede har malt? Om båten ligger opp ned, så vil kanskje en tyktflytende gelcoat fylle igjen små ujevnheter, men jeg vet ikke om det er lurt å legge gelcoat over grunning? Redigert 1.Juni.2021 av Familiesnekke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tcic1 Svart 1.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Hei , takk for innspill. Jeg tenkte på å matte ned epoxy og påføre gelcoat - den skal jo bli glatt og fin og kanskje den dekker disse stripene / ujevnheter. Er det greit å bruke gelcoat utenpå epoxy primeren ? Er det vanlig - jeg har dessverre lite greie på dette. Forsøkt å lese meg opp på forumet men finner ikke noe om det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Gelcoat utenpå epoxy fungerer ikke. Det vil ikke feste. Bruk 2k polyuretanlakk i stedet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
quantumduck Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 index skrev Just now: Gelcoat utenpå epoxy fungerer ikke. Det vil ikke feste. Bruk 2k polyuretanlakk i stedet. Vil det jevne ut ujevnhetene da? Lakk er vel tynnere enn epoxyprimer. Slipe vekk epoxyprimer over ujevnhetene og sparkle med epoxysparkel for å få det jevnt, pusse og prime på nytt ville jeg gjort. Evt. kan det hende epoxysparkel går utenpå epoxyprimer, så man kan jukse seg fra så mye pussing/sliping, men det vet jeg ikke om går. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Epoxyprimer, da er dette under båten? I så fall: Hvor mye arbeid skal du legge i det for at fiskene skal få se en glatt bunn? Smør et strøk bunnstoff eller to og sjøsett er mitt forslag. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
index Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 quantumduck skrev 49 minutter siden: Vil det jevne ut ujevnhetene da? Lakk er vel tynnere enn epoxyprimer. Nei, ujevnheter må sparkles. Og pusses. Sparkel på primer går helt greit. Det er ikke juks. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 1.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Juni.2021 Hvor på båten er dette? Bilder? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.