Jump to content

Får ikkje svinget motoren. Noe som har satt seg

peterka

Recommended Posts

Hydraulikk? Ser ut som helt vanlig styrewire for meg. 

Skru løs mutteren i høyre hjørne på nederste bilde, løft opp staget og kjenn om motoern lar seg bevege manuelt. Gjør den det. er det nok styrewire eller styresnekke som har tatt kvelden. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har vært borti at wire inni setter seg fast i gammelt fett og muligens litt rust over vinteren. Det å herje litt med den (etter at motor er koplet fra), samt kjøre på med penetrerende smørende olje som feks WD40 har løsnet den. 

Spyl denne inn mellom wire og strømpe.

Ikke bruk mye krefter på rattet.

Bruk krefter på wiren.  Du kan med fordel prøve å vri den litt frem og tilbake, som en skrue. Vri-kreftene har vist seg å være effektive i å løsne en slik wire. 

Da har jeg vridd rattet slik at jeg får maks av wire ut, og har smurt den opp med marinefett.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Vil anta du får løsnet den fra motoren da ja. Så blir det å jobbe med å få wire løs fra hylsen. Altså til å bevege seg fritt. 

Aller først sjekk at motor kan beveges fritt når motor er løsnet fra wiren.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Løsne mutter og dra styrewire ut av styrerør. Rengjør alt. Ha på nytt fett.

En klassisk feil er å ikke ha fett på den innerste enden av wire enden. Det er nesten alltid årsaken til at det har rustet fast. For å komme til den innerste delen, må du svinge maks til styrbord.

På bildene ser det ut som alt fettet er på utsiden av mekanikken. Det er ikke til nytte der. Alt fett skal være på innsiden. Ikke noe fett og klin på utsiden av systemet. Det er stryk.

Redigert av Kai Kokos (see edit history)

Hvis (1) beveger seg greit frem og tilbake så sitter den nok fastrustet i motorbraketten.

Da hadde jeg nok pøst på med rustløser inni motorbraketten samt slått på enden av wire. Blå pil. Muligens hatt en liten plankebit i mellom. 

Må ta forbehold om at jeg aldri har hatt teleflex som går inni motorbraketten. Mine har alltid vært montert foran motor.

132527012_Screenshot_20210603-202101_SamsungInternet.jpg.cdec801df9a9a06b9bd2b11758fb4df8.jpg

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Skru fast mutter på 1 igjen, og sett skiftenøkkelen på den flate delen i andre enden vei litt forsiktig opp og ned til det løsner. Når du har fått smurt opp litt, løsner du mutteren igjen og slår på enden med en dor til du får den helt gjennom..  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Gladnyhet. Eg fekk ikkje lest dei siste tipsa, men eg gjekk over til at eg ga f’en. Slo med hammer på enden med dette hullet på(1) til den begynte å bevege seg inn. Men eg slo ikkje så lang inn at eg ikkje fekk tredd eit skrujern igjennom hullet.Drog den ein cm ut.  Slo inn igjen dro ut 1 cm. Når eg hadde gjort dette minst 200 gonger så kom den meir og meir. Til slutt så løsnet den. Da var kvelden over. 5 timer brukte eg på dette.
eg lurer på om det finnes noko greas som eg kan smøre på dette staget. Eg kjøpte noko som skulle tåle både salt vatn osv, men no stusser eg over om det er så bra. trur eg må kjøpe noko som er kjent merkevare. Denne niplen framme. Viss eg presser på her vil dette smøre alt som har med staget å gjøre?

Da gjorde du det jeg mente over. Altså slå på enden og jobbe med den. Jeg har gjort det, så trekt ut smurt på rustløser for så så slå inn igjen, etc. Ikke 200 ganger da. Har holdt med kanskje 15-20 hos meg. 

Jeg mener jeg brukte et slikt fett sist gang, og det holder ennå. 

Viktigste er å smøre hele veien. Så styr ut så mye wire som du kan fra hylsen (ikke den på motorfestet men den før) og smør denne godt med fettet. Altså ikke kjempemengder, men sørg for at wire først er helt ren, og deretter ta på fett og dra det utover. 

Du kan sikkert med fordel prøve å rense inne i denne sylinderen på motorfestet også. Kanskje det går an å tre igjennom et tau og "file frem og tilbake" sammen med rustløser eller WD40 eller liknende. 

Deretter prøv å smøre hele med fett, og tre inn wire igjen. 

Jeg tror jeg brukte dette sist:

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/skrogpleie/rengjoringsmiddel/marinfett-2000033131

Viktigste er at fettet er saltvannsbestandig.

Helt ytterst i sylinderen hadde jeg lagt på litt ekstra fett for å hindre vann å komme inn. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...