Jump to content

Edit History

Blurp

Blurp

I fjor høst leverte jeg inn min båt til vinteropplag med avtale om vinterservice. Ved en feil har dette ikke blitt gjennomført av opplagsfirma. Den er ikke ferskvannskjørt, så det har etter alt å dømme stått saltvann i kjøleanlegget vinteren over. Dette mener jeg er firmaets ansvar, men er en separat diskusjon som jeg ikke tar her. Jeg lurer imidlertid på hvilke skader - umiddelbare og eventuelt langvarige som dukker opp etterhvert - dette kan medføre. Båten er en Ibiza 21 weekender med mercruiser 1.7 dti innenbordsmotor, 2006 modell. Den har så vidt jeg forstår et separert kjølesystem med ferskvann mot motoren og saltvann som kommer inn i separate kammere som kjøler ned ferskvannet (dette kan jeg ikke). Båten har stått tørt over vinteren nord for Oslo hvor det sannsynligvis har vært kaldt over vinteren.

I diskusjonen med opplagsselskapet er det nyttig for meg å vite hvilke skader jeg kan forvente. Jeg kan jo mistenke at firmaet vil si at "her er alt i orden" og la meg ta problemene når/hvis de oppstår. Det kunne derfor være nyttig å få en uavhengig part vurdere om det er vesentlige skader på motoren. Dette er dog ikke nødvendig om det er helt opplagt om ting er som de skal eller ikke.

Takk på forhånd for kunnskap og råd.

Blurp

Blurp

I fjor høst leverte jeg inn min båt til vinteropplag med avtale om vinterservice. Ved en feil har dette ikke blitt gjennomført av opplagsfirma. Dette mener jeg er firmaets ansvar, men er en separat diskusjon som jeg ikke tar her. Jeg lurer imidlertid på hvilke skader - umiddelbare og eventuelt langvarige som dukker opp etterhvert - dette kan medføre. Båten er en Ibiza 21 weekender med mercruiser 1.7 dti innenbordsmotor, 2006 modell. Den har så vidt jeg forstår et separert kjølesystem med ferskvann mot motoren og saltvann som kommer inn i separate kammere som kjøler ned ferskvannet (dette kan jeg ikke). Båten har stått tørt over vinteren nord for Oslo hvor det sannsynligvis har vært kaldt over vinteren.

I diskusjonen med opplagsselskapet er det nyttig for meg å vite hvilke skader jeg kan forvente. Jeg kan jo mistenke at firmaet vil si at "her er alt i orden" og la meg ta problemene når/hvis de oppstår. Det kunne derfor være nyttig å få en uavhengig part vurdere om det er vesentlige skader på motoren. Dette er dog ikke nødvendig om det er helt opplagt om ting er som de skal eller ikke.

Takk på forhånd for kunnskap og råd.

• Create New...