Jump to content

Toalettet får tilbakeslag av kloakk, etter bare en gangs bruk, selv om septiktank er tømt.

hønemor

Recommended Posts

Vi har en Tresfjord 29 med akterkabin. I båten er toalett med elektrisk kvern. Vi tømmer toalettet og septiktank når vi tror det er fullt. Når toalettet så blir brukt(alt er flushet ned), ses det likevel at toalettet fylles opp igjen med vann og kloakk som medfører lukt. Er det noen som har en formening om hva som er årsaken? Vi trenger tips. Syns det er irriterende å måtte legge fra kai hver gang vi må bruke toalettet.

Redigert av hønemor (see edit history)

Enig med @Knude; sjekk luftingen.

Hvis du har gammel septiktank, fra før det ble vanlig med landtømming, så var det kanskje vanligere med 1/2» lufting; og det er ikke mye salt som skal til før det blir tett…

Da trykker du opp overtrykk i septiktanken når du pumper fra toalettet, og så presses septik tilbake i toalettet gjennom en liten lekkasje i jokerventilene.

Slik så min 12mm «lufting» ut inni, før jeg byttet til 25mm…

D3F20AE6-FABE-4EFD-B5C7-2D12451B7B87.jpeg.0d79e01252fc8fc2531e0cf7ffe52542.jpeg

Redigert av Familiesnekke (see edit history)

Jeg sliter også med dette. El-toalettet med kvern er nytt i fjor og i år byttet jeg til ny og større 19mm lufting med helt åpen gjennomføring i skrogsiden. Min er ikke utstyrt med joker-ventil, men med en såkalt trekant-ventil. Den kan vel ikke ha gått i filler så fort? Samtidig så lukter det død og grønne erter fra luftinga hver gang vi flusher. Toalettet brukes hovedsakelig til urinering, ikke bommelom. Skjønner ikke dette..

Ventil til toalettet: https://www.maritim.no/ventil 

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Bimmelim + urin gir en hard saltutfelling som ofte kalles «urinstein».
Men det er jo ikke nødvendig vis salt som er problemet. Det kan være tamponger, våtservietter og tettpakket toalettpapir som tetter luftingen også?!

Hvis stanken er ille; så er det fordi de anaerobe bakteriene koser seg og danner den koselige svovel-lukten.

Mot lukt, ville jeg forsøkt å «nullstille» septiken:

-sett av litt tid og fyll opp ferskvannstanken, og ta deg et tur langt ut på sjøen…

-tømme tanken helt 

-fylle tanken med sjøvann en gang

-tømme tanken helt

-fylle tanken med ferskvann

-tømme tanken helt

-fylle på en liter eller to med klor og så fylle på med ferskvann

-kjøre en tur i bølger for å få blandet godt

-la stå noen timer (6-12hr)

-fyll opp ferskvannstanken og ta deg en ny tur på sjøen

-tømme tanken helt

-fylle på med ferskvann og tømme helt minst to ganger

-da tenker jeg tanken er «frisk» igjen.

For preventivt hindre stanken å komme tilbake;

-tøm tanken helt på vei hjem

-fyll på 10 liter ferskvann

-tøm dette også på vei hjem

-fyll på noen få liter ferskvann til etter du har kommet i havn, og la dette stå

-ikke la tanken stå lenge ubrukt med sjøvann og septik

Dette er kanskje litt «overdrevet», men det lukter ikke «døden» ut av luftingen når noen går på do hos oss.

Takk for alle tips. Vi tror ikke luftingen er tett...men symptomene kan ligge i denne jokerventilen. Tror ikke det er fare for at tamponger og våtservietter er grunn for tett system.

Det skader ikke å sjekke luftingen bare for å være på den sikre siden. Igjen takk... tror vi finner løsningen på dette nå. Håper på en bra båtsommer med toalett som fungerer:-)

hønemor skrev for 2 timer siden:

Vi har en Tresfjord 29 med akterkabin. I båten er toalett med elektrisk kvern. Vi tømmer toalettet og septiktank når vi tror det er fullt. Når toalettet så blir brukt(alt er flushet ned), ses det likevel at toalettet fylles opp igjen med vann og kloakk som medfører lukt. Er det noen som har en formening om hva som er årsaken? Vi trenger tips. Syns det er irriterende å måtte legge fra kai hver gang vi må bruke toalettet.

Hvis septiksystemet med jokerventil, slanger og lufting aldri har vært skiftet, er det vel bare å begynne i en ende.

1. Hos meg var det jokerventilen som var problemet så jeg ville startet med den. (Det gjorde ikke jeg :-))

2. Hvis slangen fra toalett til septik er fra båten var ny, ville jeg kjøpt inn denne og byttet i samme slengen når ting først var koblet fra bak toalettet.

3. Hvis luftingen aldri har vært gjort noe med, og er lett tilgjengelig ville jeg ha skiftet denne og staket opp stussen ned i tanken når jeg først var i gang.

Jeg brukte mye tid på pkt 2 mens årsaken hos meg lå i pkt 1) dvs jokerventilen.

Bytte av jokerventil på en litt hyggeligere måte:

1) Start med å helle nedi rent vann. Gjerne en bøtte, mens du pumper alt til septiltanken.  Når det som kommer tilbake er bare rent vann, ja da er resten av jobben hyggeligere.  ?

Når det er gjort, prøv å tømme doskålen mest mulig. Våtsuger, svamp eller tilsvarende. 

2) Ha nødvendig verktøy klart. Hos meg var det skrutrekker,  kort fastnøkkel og liten skralle.

Ha også klart håndkle til å tørke opp søl. 

Tynne nylonhansker er også å anbefale. 

En bøtte eller tilsvarende å vri opp håndkle i, legge gammel joker og annet morsomt.

3) Da er det å skru løs, bytte joker, og montere sammen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...