Jump to content

Hvor mye og type olje på et 130s seildrev?

Popeye70

Recommended Posts

Jeg sitter og planlegger helgens slipsetting av båten, og skal blant annet kjøpe inn olje til drevet. Jeg har ikke manualen foran meg, så derfor spør jeg guruene her inne: Er det noen som har mengde  og type olje jeg trenger til et 130s seildrev?

Basert på det jeg finner på det Store Kloke Internettet så har VP endret sin anbefaling vekk fra ATF til standard motorolje på 130s-drevet - stemmer dette? I så fall er det jo enkelt å finne riktig olje (SAE15-40W). 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Det stemmer, VP anbefaler ikke lenger ATF, men du skal benytte SAE15w-40, tilsvarende motoroljen. Har du ATF fra før, så flush gjennom en omgang med litt SAE-olje for å få ut det meste av ATF før du fyller permanent.

I følge mine notater skal du ha på ca 2,9 liter forutsatt at du har tappet ut alt gjennom dreneringshullet på undersiden av  drevet.

Svart (redigert)
TideRace skrev 21 minutter siden:

Det stemmer, VP anbefaler ikke lenger ATF, men du skal benytte SAE15w-40, tilsvarende motoroljen. Har du ATF fra før, så flush gjennom en omgang med litt SAE-olje for å få ut det meste av ATF før du fyller permanent.

I følge mine notater skal du ha på ca 2,9 liter forutsatt at du har tappet ut alt gjennom dreneringshullet på undersiden av  drevet.

Flott! Takk for feedback. Da har jeg det jeg trenger. Vi tapper gjennom pluggen på drevet, så vi får tømt ut all gammel olje. :thumbsup:

(og for å ha presisert det - det er byttet olje på drevet mange ganger tidligere, men det er gjort av servicepartner, ikke oss)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

TideRace skrev 28 minutter siden:

Regattamat = Fastfood :lol:

Vi drar på så mye blåskjell og rur at vi for motor gjør 4,5 knop for full gass i stedet for 7,3 med 80% gasspådrag. Så vi koker kaffe og koser oss mens vi seiler regatta - det går ikke akkurat raskt og vi har null håp om pallplass. Kan ikke kalle det fastfood på noen som helst måte. :giggle:

Popeye70 skrev for 9 timer siden:

Jeg sitter o

Basert på det jeg finner på det Store Kloke Internettet så har VP endret sin anbefaling vekk fra ATF til standard motorolje på 130s-drevet - stemmer dette? I så fall er det jo enkelt å finne riktig olje (SAE15-40W). 

Det må da være minst 15 år siden VP la ut service bulletin om at seildrev ene deres skull ha 15/40 i stedet for ATF. Har du kjørt med ATF frem til nå? 

Lazyjack skrev for 2 timer siden:

Det må da være minst 15 år siden VP la ut service bulletin om at seildrev ene deres skull ha 15/40 i stedet for ATF. Har du kjørt med ATF frem til nå? 

Jeg har latt andre ta service på motor og drev fra vi anskaffet båten i 2012 og fram til nå, men i år gjør jeg det selv. Regner med at de som har gjort jobben for meg har kål på dette, men jeg spurte for sikkerhets skyld.

Popeye70 skrev for 7 timer siden:

Jeg har latt andre ta service på motor og drev fra vi anskaffet båten i 2012 og fram til nå, men i år gjør jeg det selv. Regner med at de som har gjort jobben for meg har kål på dette, men jeg spurte for sikkerhets skyld.

De fleste verksteder vet nok om dette men senest her om dagen hørte jeg om en selvstendig båtmekaniker som ikke var klar over dette. 

Lazyjack skrev 7 minutter siden:

De fleste verksteder vet nok om dette men senest her om dagen hørte jeg om en selvstendig båtmekaniker som ikke var klar over dette. 

Så lenge vi får tappet alt som er på drevet nå, så har det ikke noe å si om det er ATF eller vanlig olje. Så det årnær sæ, tenker jeg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...