
Grønnskollingen
Synes det må nevnes at bruksmønsteret for en båtmotor er radikalt annerledes enn hva en bilmotor blir utsatt for. Sammenligningen blir vel å laste bilen med så mye tungt ræl man kan få plass til, finne en skikkelig lang strekning Authobahn, gi klampen i bånn til bilen ikke går fortere og så sakke av en smule. Deretter holder du denne farten konstant i timesvis. Gjenta gjennom hele motorens levetid. (for ekstra realisme kan du teipe igjen alle åpninger i panseret slik at motoren bare blir servert akkurat nok - ferdig forvarmet luft)
Dagens motorer er bygget med fantastisk presisjon, men selv de mest fartsglade bruker ikke bilmotorene på denne måten.
Hvor stor andel av timetallet til en bilmotor befinner seg i den øvre tredjedelen av kraftspekteret? Tipper oss vanlig folk vil finne at gjennomsnittlig effektuttak fra bilene våre ligger langt lavere enn det motoren er kapabel til. Tipper også at f.eks. VAG designer motorene sine med øye for dette bruksmønstret.
Sånn sett har jeg naiv tro på steinalderdieselene som er basert på f.eks. industrimotorer fra Perkins og Kubota er bedre designet for kontinuerlig drift dag ut og dag inn.