Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

ivar skrev 31 minutter siden:

skulle jeg kjøpt en ny motor til en 20 tonns båt så skulle det helst vært en litt tyngre, saktegående sak, feks en slik..:

http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/john-deere/4045dfm

 

Neppe så mye mindre og lettere enn den gamle Forden , men burde være en merkbar oppgradering med tanke på støy osv. 
En liten, høytytende motor med turbo som blir gående i "lunkefart" i båthar også gjerne lett for å plages med soting av turbo osv

 

 

Men en seilbåt har nok litt mere moderate motorkrav enn en halvplaner eller en helplaner. Seilbåten skal jo aldri opp i plan, bare skyves gjennom vannet i deplasementsfart. Så dreiemomentet på tomgang og et stykke opp er relativt uvesentlig.

Bruksmønsteret med rundt 100 motortimer i året er jo også relativt beskjedent.

Teerex

Teerex

ivar skrev 29 minutter siden:

skulle jeg kjøpt en ny motor til en 20 tonns båt så skulle det helst vært en litt tyngre, saktegående sak, feks en slik..:

http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/john-deere/4045dfm

 

Neppe så mye mindre og lettere enn den gamle Forden , men burde være en merkbar oppgradering med tanke på støy osv. 
En liten, høytytende motor med turbo som blir gående i "lunkefart" i båthar også gjerne lett for å plages med soting av turbo osv

 

 

Men en seilbåt har nok litt mere moderate motorkrav enn en halvplaner eller en helplaner. Seilbåten skal jo aldri opp i plan, bare skyves gjennom vannet i deplasementsfart. Så dreiemomentet på tomgang og et stykke opp er relativt uvesentlig.

 

Bruksmønsteret med rundt 100 motortimer i året er jo også relativt beskjedent.

Teerex

Teerex

ivar skrev 28 minutter siden:

skulle jeg kjøpt en ny motor til en 20 tonns båt så skulle det helst vært en litt tyngre, saktegående sak, feks en slik..:

http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/john-deere/4045dfm

 

Neppe så mye mindre og lettere enn den gamle Forden , men burde være en merkbar oppgradering med tanke på støy osv. 
En liten, høytytende motor med turbo som blir gående i "lunkefart" i båthar også gjerne lett for å plages med soting av turbo osv

 

 

Men en seilbåt har nok litt mere moderate motorkrav enn en halvplaner eller en helplaner. Seilbåten skal jo aldri opp i plan, bare skyves gjennom vannet i deplasementsfart. Så dreiemomentet på tomgang og et stykke opp er relativt uvesentlig.

Teerex

Teerex

ivar skrev 26 minutter siden:

skulle jeg kjøpt en ny motor til en 20 tonns båt så skulle det helst vært en litt tyngre, saktegående sak, feks en slik..:

http://www.nogva.no/no/produkter/fremdrift/john-deere/4045dfm

 

Neppe så mye mindre og lettere enn den gamle Forden , men burde være en merkbar oppgradering med tanke på støy osv. 
En liten, høytytende motor med turbo som blir gående i "lunkefart" i båthar også gjerne lett for å plages med soting av turbo osv

 

 

Men en seilbåt har nok litt mere moderate motorkrav enn en halvplaner eller en helplaner. Seilbåten skal jo aldri opp i plan, bare skyves gjennom vannet i deplasementsfart. Så dreiemomentet jo tomgang og et stykke opp er relativt uvesentlig.



×
×
  • Create New...