Hulda
Du trenger ikke 120 hk. Du bør minimum ha 75 hk, tilstrekkelig med 90 hk. Definisjonen på en hk er 75 kg hevet 1 meter opp i løpet av ett sekund. Noe slikt. Merk deg at det er 'tid' med i bildet. Dreiemoment har ikke tidsaspekt, kun kraft (Nm). Jeg regnet på dette en gang i tiden, for 30 år siden. Og fant at Hulda kan absorbere max. 90 hk. Alt over det er bortkastet. Og Hulda har vel 120 hk med den dieselpumpen som er montert nå. Hulda sin motor er opprinnelig en bilmotor. De er ingen vesensforskjell, så lenge man ikke tar ut for mye effekt.
Så hvis du vil slenge 150 000 NOK på bordet, kjøp deg en Beta Marine. Beta 90 har fire sylindre, 90 hk, maks turtall 2600, nesten 3,8 liter sylindervolum og vekt med gir 425 kg. Det blir omtrent 75 kg mindre enn V8'ern som sitter i Hulda med 120 hk, max 3600 rpm og 6,2 liter motorvolum.
Skal du ha mer trekkraft (gjennom sjøen, mot en brenninger etc.) så er det propellen og nedgiringen som gjelder. Det er dette som jeg har prioritert på Hulda. På bekostning av seilfart i lav vind. En motor vet ikke om den sitter i en taubåt, seilbåt eller kajakk. Den kjenner kun den lasten den blir utsatt for. En servicebåt som Oslo Havn hadde en gang i tiden hadde 70 hk motor. Den gikk i is hele vinteren, tok små taueoppdrag, hadde service på fyrlykter, kjørte barn til skolen. Motoren var giret med 5:1 og propellen var som en større ventilasjonsvifte. En bekjent var skipper om bord.
Noe sier meg at en del av resonnementene over har visse svakheter.