Jump to content

Elektriske feil er ikke som andre feil?

skagenekspressen

Recommended Posts

Har en jolle med 20hk Yamaha. I vår startet den, men ved andre tur skjedde ikke noe når jeg vred på startnøkkel. Tiltsylinder virket heller ikke. Etter å ha skaffet rep. håndbok begynte jeg å måle, omtrent 20 forskjellige kontaktpunkt. Fant ikke utav og tok med motoren hjem. Mere målinger, demontering av tiltsylinder og test av reléer. Fant ingen feil og monterte sammen. Da vi virker starter og tilt. Det er jo fint, men siden jeg ikke reparert noe så kommer den vel tilbake når det passer dårlig.

Typisk dårlig kontakt. Første stedet jeg hadde sjekket er polskoene og hvordan ledning er festet i polsko. 

Med en gang du beveger på en ledning med dårlig kontakt så kan kontakten bli bra. Typisk 😄

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

R.O skrev 3 minutter siden:

Funker - funker ikke, det kan være kjedelig feil. På en annen side skal du ikke undervurdere en omfattende re-montering. Har fikset mye på den måten…

Omfattende re-montering på en 20hk Yamaha?? Da tør jeg ikke tenke på hva det kalles på en stor motor/stor innenbords motor 🤔🤔😁

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

18 hours ago, Okkaby said:

Omfattende re-montering på en 20hk Yamaha?? Da tør jeg ikke tenke på hva det kalles på en stor motor/stor innenbords motor 🤔🤔😁

Hadde foretrukket stor motor, liten motor med el-start og el-tilt føles som å skru på et armbåndsur 🤔😅

18 hours ago, Grand Banks jr said:

Typisk dårlig kontakt. Første stedet jeg hadde sjekket er polskoene og hvordan ledning er festet i polsko. 

Med en gang du beveger på en ledning med dårlig kontakt så kan kontakten bli bra. Typisk 😄

Takk. Tar en ekstra-sjekk når jeg får satt den på plass

Litt avsporing fra motor, men stereoanlegget her har vært dødt i hele år. Kjøpte ny Fusion idag til prisen av en herregård. Da jeg hadde begynt jobben med å demonterte den gamle, notere hva kablene gjorde, merket de osv, så fikk jeg en ide om å prøve å skru den på igjen - for siste gang. Da våknet den til live igjen :rolleyes:

Nå virker alt som det skal. Er litt i tvil om hva jeg gjør nå. Den nye har Airplay og Wifi. Det har ikke den forrige. DAB begge to. Kan jo selge den gamle ? Ihht Herholdt Andersen i Tønsberg, der jeg tok ut den siste spilleren idag, så er det 5-8 ukers bestillingstid. Kartplottere får de ikke før i slutten av august.

Vi er visst inne i en global chip mangel.

stereo.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

@dennrick, jeg tipper du ikke testet med et godt gammeldags spark? Slik Langbein-spark. De gamle sparkene gjør underverker :giggle:

Elektriske feil er "morsomme". (👈 ironivarsel). Er greiere når det er en bilstereo som ikke fungerer enn en motor. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hehe, ja det er virkelig sant, @Grand Banks jr:smiley: Eller startbatterier. Nå er vi ihvertfall på tur! Begge maskiner fyrte. Lithium banken gjør sin jobb, solcellene lader, og dragen er veldig fornøyd. Nå fikk hun fisk også, så alt er veldig bra nå.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...