
Teerex
Ble litt usikker vedr. Mercury F80 når jeg sjekket på Lundins Marin facebookside.
For å øke F80 til 125-130 hk måtte de bytte kamaksel, men kunne omprogrammeres til 100 hk direkte.
Jeg har en F115 som jeg vet kan omprogrammeres til 125-130 hk (Pro XS tune).
Må dobbeltsjekke delenumrene på disse kamakslene, var nesten sikker på at 80 og 115 var identisk.
Ellers kan du jo bare kjøpe dekaler og bytte fra 115 til 100 på dekselet hvis det hjelper
Suzuki hadde en DF100 (ikke DF100A) for noen år siden som var samme motor som DF115 og tildels DF140.
E-tec 90 H.O. er samme motor som E-tec 115/130, men yter ca 100 hk originalt. Men usikker på om den har samme eksosventilen som 115/130 (og 115 H.O. som yter ca 125 hk).
Dagens utgave av Yamaha F80 og F100 har samme sylindervolum som F115/F130 (1832 kubikk) så det er det nok muligheter. Alle er 16V men de to største har DOHC, så akkurat hva gjelder ytelsesmuligheter vet nok f.eks. Lundins Marin mere om.
Fant denne, gjelder Yamaha F90 men det er USA/Australia-utgaven og identisk med F80/F100 tipper jeg: