Jump to content

propellbytte Honda 50 BF

fiskeørn

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en 18 ft Shetland Sheltie båt med en Honda 50 bf påhenger. Har lest flere steder på nettet at den kan nå litt over 20 knop med denne motorstørrelsen.

Når jeg kjører den alene samt har lite bagasje med med går den ikke raskere enn 15 knop. Propellen som fulgte med da jeg fikk båten var beregnet for å gi mer stabilitet, men skulle gå litt til bekostning av farta. Uansett når jeg kjører den alene får jeg ikke mer enn maks 4700 omdreininger. Er det noen her som har noen tips her hvordan jeg kan få båten litt kjappere. Dattera vår synes ikke at tubekjøring tar helt av fortiden..

ta av propellen, og les av numrene som er påstemplet.  Høres ut som at du bør ned minst 2" i stigning.

Om du bare klarer 4700 så klarer ikke motoren å yte sine 50 hk, ikke rart ting føles litt slapt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 2 uker senere...
  • 2 år senere...
fiskeørn skrev On 5.6.2021 at 22.13:

Hei!

Jeg har en 18 ft Shetland Sheltie båt med en Honda 50 bf påhenger. Har lest flere steder på nettet at den kan nå litt over 20 knop med denne motorstørrelsen.

Når jeg kjører den alene samt har lite bagasje med med går den ikke raskere enn 15 knop. Propellen som fulgte med da jeg fikk båten var beregnet for å gi mer stabilitet, men skulle gå litt til bekostning av farta. Uansett når jeg kjører den alene får jeg ikke mer enn maks 4700 omdreininger. Er det noen her som har noen tips her hvordan jeg kan få båten litt kjappere. Dattera vår synes ikke at tubekjøring tar helt av fortiden..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...