
Teerex
Ja, ny original turbo koster vel over 30.000 Delenummer 8M0098618.
Ser ikke ut som det er samme nr. som noen av 4,2L sånn ved første sjekk iallefall.
Skiller kun ett siffer i delenummeret i forhold til turboen på QSD 4,2L, og den koster vesentlig mindre av en eller annen grunn.
Finner en del data om den her, det er en Borg Warner Schwitzer S200W iallefall.
https://www.dencodiesel.com/products/8m0098618-turbocharger-s200w-vm-marine-mr704lh
Den kan sikkert repareres/overhales for en rimelig penge, evt. kjøpe en bytteturbo eller uoriginal om det finnes.
I noen tilfeller kan man reparere den selv, hvis man har full kontroll på dette med balanseringen. Dvs. monterer alt tilbake eksakt slik det var hvis man bytter eksosturbinhjul/aksling. Er det noe man ikke ønsker så er det en turbo ute av balanse...
Evt. helst kjøpe en ny turbo-cartridge (kalt CHRA), dvs. selve den roterende "innmaten" komplett med lagerhus ferdig balansert naturligvis. Men uten turbinhus og kompressorhus. Det er jo langt billigere.
Jeg kan vel anbefale deg å ta kontakt med Turbo-Service AS i første omgang. Greg Robinson der er veldig flink, men nå i juli har han kanskje ferie tipper jeg.
Hvis du finner et lignende skilt på turboen så vil det jo hjelpe litt i forbindelse med deler/reparasjon hvis man skal ut på nettet og søke.