Mastiff
The Monkees var jo et "band" som ble laget til en tv-serie, men jeg må nok likevel nynne litt på dem i dag. Nærmere bestemt "I'm a Believer". Jeg har nå kjørt i mellom en halvtime og 45 minutter, og vannet ble så varmt at jeg har tatt en pause. Så nå skal jeg vente i et par timer, og så skal jeg kjøre i gang igjen en halvtimes tid til (det kan umulig skade å la blandingen stå i deler av kjølingen hvis det ikke skader å kjøre det igjennom), før jeg avslutter med gjennomspyling med rent vann i ti minutter og setter på anoder igjen.
Oppsett: 90-liters murerbalje med drøyt 20 l glovarmt vann og 12,5 kilo syre. Den var grei å jobbe med, omtrent som sukker. Så jeg brukte én plastboks til å grave opp, og hadde en annen plastboks på kjøkkenvekta, så jeg kunne fylle på 2 kilo av gangen, helle det nedi og rører rundt med en stokk, til det var borte. Og så neste porsjon osv. Til slutt fylte jeg opp med kaldt vann. På det første bildet er det ferdig blandet, og det blanke under motoren er min SkegGard av syrefast stål, den står omtrent der akselen er på senere bildet. Det er helt klart vann, det er bare lyset og mobilkameraet som gjør at det ser det minste uklart ut. Jeg så tydelig plastbunnen, og når jeg hadde kjørt motoren helt ned, så jeg også skeggarden helt klart.
Siden vannet ikke sto langt nok opp (så stor murerbøtte fant jeg ikke noe sted), kunne ikke impelleren prime seg selv. Derfor satte jeg på muffene og kjørte så motoren helt ned. Så satte jeg i gang vannet til muffene, startet motoren og ventet de ca. 30 sekundene som går før kontrollstrålen kommer. Den styrte jeg i bøtta ved to albuer av 70 mm avløpsrør som jeg hadde liggende. Med en gang det kom noe ut av røret, trakk jeg muffene bakover og stengte vannet. Dermed sugde motoren selv så lenge den gikk. Men den må primes om igjen hver gang motoren har vært stoppet. Her er et bilde fra kjøringen.
Eksosen er synlig, og det syns at det renner vann ut av albuene mine (he-he). Det kom mer vann ut av dem .rett før jeg stoppet motoren enn da jeg nettopp hadde startet, da dette bildet ble tatt. Men kan det ha noe å gjøre med at motoren var varmere, eller er det bedre gjennomstrømning? Det vet jeg ikke. Det jeg vet, er at det fungerer! Sånn ser vannet ut etter en drøy halvtimes kjøring.
Forskjellen er mindre synlig på bildet enn i virkeligheten, men der det var mulig å se bunnen helt klart før kjøringen, er propellakselen, som jo er et godt stykke over bunnen, begynt å bli ganske utydelig. Så det er ingen tvil om at det kommer ut noe her! Vannet brunaktig, kan det være rust og irr fra kanalene, sammen med saltavleiringer? Jeg har kjørte den jo varm med muffene før jeg tok oljeskift for noen dager siden, så det burde ha spylt ut alt som var løst inni der, altså er dette noe som har løsnet av syra.
Etter neste kjøring skal jeg se hvordan det ser ut bak der anodene satt, jeg har et før-bilde av det.