Hedwig
Mouche skrev for 13 timer siden:
Dette blir gjentatt og gjentatt, men er det hold for denne påstanden egentlig? Hvordan vet man at ikke de som får seg en 40+ foter for tiden ikke har gått gradene?
Jeg sier IKKE at det IKKE skjer, men hvor vanlig er det og hva utgjør disse i bittelittegranne promille av båtene man møter?
Tja, det blir vel mest indisier. Er nok mange som går gradene, men er nok også mange som hopper rett på en slik båt.
Det baserer jeg på flere ting, for det første hva båtselgere sier og hva båtblader skriver. https://www.seilmagasinet.no/familiehytter-med-360-strandlinje/490091
Går ut i fra at de kjenner litt til dette.
Videre har jeg sett og snakket med en del med båter i den klassen som sier at dette var deres første båt. (Er egentlig ikke veldig pågående sosial, men jeg pleier å gi en hjelpende hånd om jeg ser båter som sliter med å legge til. Da hører jeg relativt ofte fra 40+ klassen ting som "tusen takk, dette er første gang vi er i båt og er ikke helt vant med det ennå".
Men, så må jeg innrømme at jeg også faktisk kanskje også liker å tro dette fordi jeg liker å tro på mennesker, og jeg tror uvithenhet og ikke likgyldighet er grunnen til at mange oppfører seg på en måte som egentlig er uhensynsfullt. Hvis man aldri har vært ombord i en 23 foter og kun er vant til 43 fotere, så kan man fort tenke at de overreagerer og er i overmåte streng når man ikke vil at ungdommer skal leke seg litt rundt båten.