Jump to content

Edit History

FarbrorMelker

FarbrorMelker

Hei.

Tusen takk for alle svar! 

Jeg skal forsøke å svare de fleste og de relevante spørsmålene, og legge til nødvendig informasjon samtidig. Jeg har nylig kjøpt båten med motor. Dette oppstod ifølge forrige eier bare plutselig. 

Motor var totalt demontert for tre år siden, for å skifte diverse deler. Den forrige eieren var ikke særlig mekanisk anlagt, og visste ikke hva som var skiftet. Jeg håpet at de hadde skiftet rådelager og sånt også når de først hadde hele demontert, men det har de nok ikke gjort.

I dag har jeg tømt motoren for olje, tatt ned bunnpannen og fått ut silen. I silen var det mye rusk, men silen så fysisk fin ut. Jeg «gravde» ut tjukk olje på bunnen av bunnpannen, og i bunnpannen lå det mye metallspon. Det ser ut som kobberspon (legger ved bilde av «grumset» i bunnpannen), så det er nok et eller flere lagre som er gåen. 

Nå må jeg dessverre ta motoren ut og se om jeg finner ut hva som gjør det, men jeg kommer nok til å skifte alle lagre når jeg først har den ute. Har dere noen tips til noe annet jeg bør passe på å gjøre når jeg først har tilkomst til hele motoren?

F129AF12-6ED2-401D-99A4-67D7B8D1D521.png

FarbrorMelker

FarbrorMelker

Hei.

Tusen takk for alle svar! 

Jeg skal forsøke å svare de fleste og de relevante spørsmålene, og legge til nødvendig informasjon samtidig. Jeg har nylig kjøpt båten med motor. Dette oppstod ifølge forrige eier bare plutselig. 

Motor var totalt demontert for tre år siden, for å skifte diverse deler. Den forrige eieren var ikke særlig mekanisk anlagt, og visste ikke hva som var skiftet. Jeg håpet at de hadde skiftet rådelager og sånt også når de først hadde hele demontert, men det har de nok ikke gjort.

I dag har jeg tømt motoren for olje, tatt ned bunnpannen og fått ut silen. I silen var det mye rusk, men silen så fysisk fin ut. Jeg «gravde» ut tjukk olje på bunnen av bunnpannen, og i bunnpannen lå det mye metallspon. Det ser ut som kobberspon (legger ved bilde), så det er nok et eller flere lagre som er gåen. 

Nå må jeg dessverre ta motoren ut og se om jeg finner ut hva som gjør det, men jeg kommer nok til å skifte alle lagre når jeg først har den ute. Har dere noen tips til noe annet jeg bør passe på å gjøre når jeg først har tilkomst til hele motoren?

F129AF12-6ED2-401D-99A4-67D7B8D1D521.png

• Create New...