Jump to content

Edit History

Jens_P

Jens_P

Som jeg oppfatter det er dette en båt uten toalett med gjennomføringer i bunn. Motor er innenbords Mercruiser med drev, ut fra årsmodell antagelig diesel av typen 1,7 DTI. Denne motoren henter kjølevann gjennom drevet. Er det bensinmotor kan den ha egen sjøvannspumpe og kjølevannsinntak gjennom bunn, men dett er lite trolig.

Ut fra det jeg skjønner finnes det ikke andre åpninger i skroget under vannlinjen enn drevet og eventuelt utløpet fra selvlensing.

Om det er trimflaps på båten kan gjennonføring for ledninger/slanger til disse være potensiell kilde til lekkase om de ligger unnder vannflaten. Det er i såfall en unormal måte å montere de på.

Om det er derimot er trimtabs av typen interceptor på båten vil gejnnomføringene for kabler ligge under vannlinjen, men om lekkasje er her burde det lekke fortsatt etter at båten er hevet.

 

Sabotasje/hærverk tror jeg er lite sannsylig, ref det @Ask skriver innlegg over.

Da står det igjen lekkasje i forbindelse med selvlensing eller drev.

Og vann må ha kommet inn annet sted enn i den selvlensende kabinen.

Ref værforholdene som beskrives i det døgnet båten sank så må lekkasje ligge under vannlinje.

Lekkasje et sted i eksossystem som ligger under vannlinje er mulig, men dett burde da lekke også etter at båten er hevet igjen.

Lekkasje i kjølesystem er mulig, f.eks. intercooler på en Mercruiser 1,7. Bunnen av denne ligger lavt og trolig under vannlinje.

Eller lekkasje i knute-belg og at vann kommer inn gjennom lageret i transom.

Belg for gear-kabel ligger også normalt under vann, sikres med slangeklemme på transom og en klips kabelen. Denne klipsen kan tæres bort om man venter for lenge med å skifte den.

Gjennomføring for kjølevann for motor kan ligge under vannflaten. Husker ikke om røret her er av plast. Om dette sprekker på innsiden av transom kan det begynne å lekke. 

Vet av erfaring slange for kjølevann og drevolje blir stive om de ikke skiftes ofte nok. Dette kan øke belastning på gjennomføringer i drev når drevet tiltes opp eller det svinges maksimalt.

Gjennomføring for olje eller ledninger for trim grensebryter og indikator er neppe problem, disse ligger helt på toppen av transom er normalt ikke under vann.

 

Annet scenerio kan være at lekkasjepunkt ligger akkurat over vannflaten når båten er tom og tørr innvendig.

Ved bruk kan det ha kommet vann inn som gjør at båten ligger litt lavere i vannet når den forlates, men ikke så mye at det er merkbart når man ser på båten fra brygga. Om det lekker inn i motorrom så er ikke dette selvlensende. Lekkasjepunkt kan da ha havnet under vannflaten og båten har fylt seg. I så fall er dette en selvforsterkende effekt hvor innstrømming øker etter som båten kommer dypere i vannet.

Når båten er hevet og tømt kan den igjen flyte så høyt at lekkasjepunkt er over vannflaten. Båten fremstår da som tett og det fremstår som et mysterium hvordan den kunne synke.

 

 

Jens_P

Jens_P

Som jeg oppfatter det er dette en båt uten toalett med gjennomføringer i bunn. Motor er innenbords Mercruiser med drev, ut fra årsmodell antagelig diesel av typen 1,7 DTI. Denne motoren henter kjølevann gjennom drevet. Er det bensinmotor kan den ha egen sjøvannspumpe og kjølevannsinntak gjennom bunn, men dett er lite trolig.

Ut fra det jeg skjønner finnes det ikke andre åpninger i skroget under vannlinjen enn drevet og eventuelt utløpet fra selvlensing.

Om det er trimflaps på båten kan gjennonføring for ledninger/slanger til disse være potensiell kilde til lekkase om de ligger unnder vannflaten. Det er i såfall en unormal måte å montere de på.

Om det er derimot er trimtabs av typen interceptor på båten vil gejnnomføringene for kabler ligge under vannlinjen, men om lekkasje er her burde det lekke fortsatt etter at båten er hevet.

 

Sabotasje/hærverk tror jeg er lite sannsylig, ref det @Ask skriver innlegg over.

Da står det igjen lekkasje i forbindelse med selvlensing eller drev.

Og vann må ha kommet inn annet sted enn i den selvlensende kabinen.

Ref værforholdene som beskrives i det døgnet båten sank så må lekkasje ligge under vannlinje.

Lekkasje et sted i eksossystem som ligger under vannlinje er mulig, men dett burde da lekke også etter at båten er hevet igjen.

Lekkasje i kjølesystem er mulig, f.eks. intercooler på en Mercruiser 1,7. Bunnen av denne ligger lavt og trolig under vannlinje.

Eller lekkasje i knute-belg og at vann kommer inn gjennom lageret i transom.

Belg for gear-kabel ligger også normalt under vann, sikres med slangeklemme på transom og en klips kabelen. Denne klipsen kan tæres bort om man venter for lenge med å skifte den.

Gjennomføring for kjølevann for motor kan ligge under vannflaten. Husker ikke om røret her er av plast. Om dette sprekker på innsiden av transom kan det begynne å lekke. 

Vet av erfaring slange for kjølevann og drevolje blir stive om de ikke skiftes ofte nok. Dette kan øke belastning på gjennomføringer i drev når drevet tiltes opp eller det svinges maksimalt.

Gjennomføring for olje eller ledninger for trim grensebryter og indikator er neppe problem, disse ligger helt på toppen av transom er normalt ikke under vann.

 

Annet scenerio kan være at lekkasjepunkt ligger akkurat over vannflaten når båten er tom og tørr innvendig.

Ved bruk kan det ha kommet litt vann inn som gjør at båten ligger litt lavere i vannet når den forlates, men ikke så mye at det er merkbart når man ser på båten fra brygga. Om det lekker inn i motorrom så er ikke dette selvlensende. Lekkasjepunkt kan da ha havnet under vannflaten og båten har fylt seg. I så fall er dette en selvforsterkende effekt hvor innstrømming øker etter som båten kommer dypere i vannet.

Når båten er hevet og tømt kan den igjen flyte så høyt at lekkasjepunkt er over vannflaten. Båten fremstår da som tett og det fremstår som et mysterium hvordan den kunne synke.

 

 



×
×
  • Create New...