Jump to content

Edit History

Ronald

Ronald

Som fremgått av andre tråder så bytter jeg nå til denne motoren i min båt (snekke). Motoren er kjøpt brukt. 

 

Kjøevannets ekspansjonstank er fester til en brakett som er skrudd fast på varmeveksleren. Når motoren går på tomgang, så rister den litt (forsvinner straks turtallet økes) , og rystelsene forplanter seg til beholderen slik at vann/vanndråper også henger i "taket" på denne. Resultatet, i alle fall når vannet varmes opp og utvider seg (dvs tiden like etter oppstart), er at det bobler litt vann ut av luftehullet (liten prikk) på toppen av ekspansjonstankens lokk. Problemet blir tilsynelatende helt borte straks jeg har mere turtall, og vannet i tanken roer seg. Vannivået i tanken er mellom min og max, nærmest max. 

 

Jeg ser meg følgende mulige løsninger:

1. Senke vannstanden mer mot min-merket (usikker på om det vil hjelpe nok) 

2. Øke tomgangshastigheten litt (hvis lurt og mulig). 

3. Montere beholderen på vegg i motorrommet, altså at den ikke henger på motoren. Og altså unngår vibrasjoner fra motor. 

 

Alternativ 3 er min favoritt. Hvis jeg går for denne, hvilken høyde skal/bør beholderen ha i forhold til varmeveksleren sin høyde? Eller spiller det ingen stor rolle? @Bitteliten- du har denne motoren. Hvordan er dette gjort hos deg?

Nåværende høyde kan selvsagt være en mal, da er ekspansjonstankens lokk omtrent i samme høyde som lokket på varmeveksleren. Men jeg ser ikke bort fra at dette er en litt tilfeldig plassering av selger før jeg hentet motoren, og ikke nødvendigvis fra fabrikk. 

 

Legger også ved et bilde av slik det står nå. (trenger ikke kommentarer på stripsing av strømkabel til starter, det er midlertidig opplegg.) 

IMG_20210611_184339.jpg

Ronald

Ronald

Som fremgått av andre tråder så bytter jeg nå til denne motoren i min båt (snekke). Motoren er kjøpt brukt. 

 

Kjøevannets ekspansjonstank er fester til en brakett som er skrudd fast på varmeveksleren. Når motoren går på tomgang, så rister den litt (forsvinner straks turtallet økes) , og rystelsene forplanter seg til beholderen slik at vann/vanndråper også henger i "taket" på denne. Resultatet, i alle fall når vannet varmes opp og utvider seg (dvs like tiden etter oppstart), er at det bobler litt vann ut av luftehullet (liten prikk) på toppen av ekspansjonstankens lokk. Problemet blir tilsynelatende helt borte straks jeg har mere turtall, og vannet i tanken roer seg. Vannivået i tanken er mellom min og max, nærmest max. 

 

Jeg ser meg følgende mulige løsninger:

1. Senke vannstanden mer mot min-merket (usikker på om det vil hjelpe nok) 

2. Øke tomgangshastigheten litt (hvis lurt og mulig). 

3. Montere beholderen på vegg i motorrommet, altså at den ikke henger på motoren. Og altså unngår vibrasjoner fra motor. 

 

Alternativ 3 er min favoritt. Hvis jeg går for denne, hvilken høyde skal/bør beholderen ha i forhold til varmeveksleren sin høyde? Eller spiller det ingen stor rolle? @Bitteliten- du har denne motoren. Hvordan er dette gjort hos deg?

Nåværende høyde kan selvsagt være en mal, da er ekspansjonstankens lokk omtrent i samme høyde som lokket på varmeveksleren. Men jeg ser ikke bort fra at dette er en litt tilfeldig plassering av selger før jeg hentet motoren, og ikke nødvendigvis fra fabrikk. 

 

Legger også ved et bilde av slik det står nå. (trenger ikke kommentarer på stripsing av strømkabel til starter, det er midlertidig opplegg.) 

IMG_20210611_184339.jpg

Ronald

Ronald

Som fremgått av andre tråder så bytter jeg nå til denne motoren i min båt (snekke). Motoren er kjøpt brukt. 

 

Kjøevannets ekspansjonstank er fester til en brakett som er skrudd fast på varmeveksleren. Når motoren går på tomgang, så rister den litt (forsvinner straks turtallet økes) , og rystelsene forplanter seg til beholderen slik at vann/vanndråper også henger i "taket" på denne. Resultatet, i alle fall når vannet varmes opp og utvider seg (dvs like tiden etter oppstart), er at det bobler litt vann ut av luftehullet (liten prikk) på toppen av ekspansjonstankens lokk. Problemet blir tilsynelatende helt borte straks jeg har mere turtall, og vannet i tanken roer seg. Vannivået i tanken er mellom min og max, nærmest max. 

 

Jeg ser meg følgende mulige løsninger:

1. Senke vannstanden mer mot min-merket (usikker på om det vil hjelpe nok) 

2. Øke tomgangshastigheten litt (hvis lurt og mulig). 

3. Montere beholderen på vegg i motorrommet, altså at den ikke henger på motoren. Og altså unngår vibrasjoner fra motor. 

 

Alternativ 3 er min favoritt. Hvis jeg går for denne, hvilken høyde skal/bør beholderen ha i forhold til varmeveksleren sin høyde? Eller spiller det ingen stor rolle? @Bitteliten- du har denne motoren. Hvordan er dette gjort hos deg?

Nåværende høyde kan selvsagt være en mal, da er ekspansjonstankens lokk omtrent i samme høyde som lokket på varmeveksleren. Men jeg ser ikke bort fra at dette er en litt tilfeldig plassering av selger før jeg hentet motoren, og ikke nødvendigvis fra fabrikk. 

 

Legger også ved et bilde av slik det står nå. (trenger ikke kommentarer på striping av strømkabel til starter, det er midlertidig opplegg.) 

IMG_20210611_184339.jpg



×
×
  • Create New...