Jump to content

Edit History

Ronald

Ronald

Uff...dette var surt ?

 

Ikke mange turene jeg har hatt, og bare korte. Nå har jeg kjøpt nytt trykklokk til varmeveksler i håp om at det er der årsaken lå for manglende tilbakesuging. Men problemet virker å være verre enn som så. Etter bare 30 min kjøring så øker vannstanden i ekspansjonsboksen fra min til maks. Alt tyder på at lengre kjøring får det til å renne over. Selger av motoren (brukt) har "inspisert" kjølesystemet før salg, inkl. trykktest og skifte av kjølevæske. Kan det være luft i systemet etter påfylling som gir disse problemene? Kan det være lekkasje i varmeveksler? (Da ville vel heller vann ha forsvunnet?) Kan det være toppakning til tross for ok trykktest? Eller kan det simpelthen være at motoren blir for varm f.eks. pga for dårlig gjennomstrømning/falsk luft av sjøvann gjennom sjøvannafilteret - som nå er det eneste som står igjen fra gammel motor? 

 

Motoren har ikke temp.måler, kun alarm. Alarmen går ikke. 

 

Neste steg er å måle temp. på blokka og på varmeveksler når motoren er god og varm med sånt infrarødt termometer. Hvis det er ting som tyder på for mye varme så forsøker jeg å koble sjøvannsinntak utenom sjøvannafilteret. 

 

Noen som vet hva som blokka normalt skal ha som temp på disse Yanmar-motorene? Eller hva som er åpningstemp for termostat? 

 

Problemet ligner veldig på det jeg hadde med min gamle VP, og hovegrunn for motorbytte var nettopp for å løse dette problemet (som jeg hadde brukt sesonger og utallige timer på uten å komme i mål). Ytterligere timer har gått med til bytte av motor i vår (inkl. nye beddinger), og da må jeg si at lufta går litt ut av meg når jeg fortsatt opplever det samme. Derfor jeg lurer litt på opplegget rundt sjøvannsinntaket... Ferien starter til uka. Det blir åpenbart ingen båtferie, jeg blir i stedet - nok en sommer - liggende på magen over motoren og feilsøke. Jeg holder dere oppdatert...

Ronald

Ronald

Uff...dette var surt ?

 

Ikke mange turene jeg har hatt, og bare korte. Nå har jeg kjøpt nytt trykklokk til varmeveksler i håp om at det er der årsaken lå for manglende tilbakesuging. Men problemet virker å være verre enn som så. Etter bare 30 min kjøring så øker vannstanden i ekspansjonsboksen fra min til maks. Alt tyder på at lengre kjøring får det til å renne over. Selger av motoren (brukt) har "inspisert" kjølesystemet før salg, inkl. trykktest og skifte av kjølevæske. Kan det være luft i systemet etter påfylling som gir disse problemene? Kan det være lekkasje i varmeveksler? (Da ville vel heller vann ha forsvunnet?) Kan det være toppakning til tross for ok trykktest? Eller kan det simpelthen være at motoren blir for varm f.eks. pga for dårlig gjennomstrømning/falsk luft av sjøvann gjennom sjøvannafilteret - som nå er det eneste som står igjen fra gammel motor? 

 

Motoren har ikke temp.måler, kun alarm. Alarmen går ikke. 

 

Neste steg er å måle temp. på blokka og på varmeveksler når motoren er god og varm med sånt infrarødt termometer. Hvis det er ting som tyder på for mye varme så forsøker jeg å koble sjøvannsinntak utenom sjøvannafilteret. 

 

Noen som vet hva som blokka normalt skal ha som temp på disse Yanmar-motorene? Eller hva som er åpningstemp for termostat? 



×
×
  • Create New...