Jump to content

totakt olje i diesel til Yanmar 6LP


jepp.

Recommended Posts

Min teori er at de gamle motorene fra 80- tallet eller eldre kan ha fordel av litt ekstra smørimg, da de ble laget i en tid hvor dieselen var mer "smørende".

Moderne motorer er bygget for dagens diesel, og behøver ikke noe tilsetninger 

 

Teorien min er også at en gammel sliter fra 80-tallet, antagelig har slitt seg såpass bra til, at de allilevel ikke behøver noe ekstra smøring.

 

Allilevel heller jeg på en liter 2-takts olje, eller to iløpet av sesongen 

Religion og overtro vettu..bare tull??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Er det feil å spørre hva som har endret seg for at diesel skal bli tørr?!

 

Jeg kjenner til begrepet innen hvitvin - men diesel? Joda, noen sier dette uten en forklaring eller kjemisk forståelse.

 

Det som har skjedd med EN-590 (diesel-standard for bil og anleggsdiesel) fra 2007 og frem til i dag er at svovelinnholdet har blitt gradvis redusert og nå er helt borte. Når man skal "vaske ut" svovelet reagerer hydrokarbonene slik at deres smørende evne blir redusert. Svovelet har ingen smørende effekt. Men den negative påvirkningen på hydrokarbonene gjør at men har tilsatt smørende additiver som har holdt denne smørende evnen konstant...

 

Spør oljeselskapene eller Drivkraft Norge (tidligere Norsk Petroleumsinstitutt)

 

Så da lurer jeg på hvorfor man skal øke forurensing ved å blande inn totaktsolje bare for å rote til noe som folk som kan kjemi og motorer har utviklet?!

 

 

 

Hvordan erstatter totaktsolje svovel - svovel er bare skit for en motor - det skaper korrosjon og mye skit for motoren. Så hva er greia med at totaktsolje da erstatter svovel - man hadde svovel tilpasset motorolje i gamle dager som skulle smøre bedre og sørge for at den forsuringen som skjer grunnet svovelet blir redusert.

 

Og tenk igjennom en liten ting - en moderne diesel med sine ekstreme høytrykkspumper må ha små toleranser for å skape et slikt trykk . Dette påstås å være mindre avhengig av smørende tilsetninger enn gamle slarkete dieselpumper med trykk som en sykkelpumpe og toleranser som en låvedør - HVA?! Det må jo være feil!

 

Svovel var vanskelig å fjerne og dyrt fra råoljen. Og råolje inneholder svovel. Derfor renset man den ikke bort. Før man måtte.

Prosessen med å fjerne svovelet hadde uønskede bivirkninger som å ta bort smørende lange hydrokarbonkjeder og var dyr.

 

 

 

Link to post
alfaalfa skrev for 15 timer siden:

Svovelet har ingen smørende effekt.

 

Det kan vel ikke stemme? i min tid i HV brukte vi svovel i tillegg til olje for å smøre maskingeværene for at de skulle fungere problemfritt. Hvordan kan da svovel miste sin smørende effekt når den brukes i en dieselmotor?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

  Jeg tror dette stammer fra da en tok (gradvis) bort svovel i dieselen. Mange fikk problemer med diesler (i bil) og det ble mye fokus blant mekanikere (spesielt de som servet og rep taxi) pga pumpehavarier en ikke hadde sett i samme omfang tidligere. Årsaken var at de første smøreerstatningene for svovel ikke var gode nok. Svovel smører ikke i seg selv, men påvirker hydrocarbons smøre-evne om en tar det bort. Godt forklart lengre opp i tråden.  Dette endret seg relativt fort men det "satt seg" at litt 2-T olje i hver tank gav den smøringen pumpen trengte. I denne perioden var problemet reellt.  Var borti det en del på eldre Nissan-diesler og merket klar forskjell på gangen med 2-T olje i dieselen.  Lyd fra DP som ble hard fra den svovelreduserte dieselen forsvant nesten med 2-T olje i dieselen.  Han som oppdaget dette (for meg) servet en stor stall av Nissan Taxi i Bergen på denne tiden og  fikk mange kunder nettopp fordi Nissan var "treg" på anbefalingen og kundene opplevde pumpe-havarier, mens hans kunder som fulgte rådet ikke gjorde det.  Kjøpte selv en 95 Nissan Laurel 2,8 DLX  med orginal pumpe og 487.000 km på telleren servet der i 99 som var  familie i mange år uten å så mye som røre pumpen. Kun litt 2-T olje for ekstra smøring. 

 

 Men. Dette er en saga blott. Og perioden det var en utfordring var ikke veldig lang. Men det er rart når noe først "setter seg" blant oss mennesker. Det holder seg fast. Iallefall på sånt som fort kan koste litt  om en ikke forebygger.  Diesel i dag smører nok. Og har gjort det lenge. 

 Nyere problemer er av annen karakter men (minst) like kostbare. Forurensingskrav har ført til videreutvikling av dieselrensesystemer som ikke har vært spesielt lykkelig for mange brukere. Spesielt fra 07-14 (bil). Men også vanlig på eldre som Volvo D5 (D3 i båt). Tette EGR-ventiler, innsug, turbohavarier osv har blitt en mare for en del motorer. En mindre utfordring i båt heldigvis.  Men ift bil trengs folkeopplysning vi ikke får; NAF's søsterorganisasjon i Danmark fraråder diesel (spesielt årene 2007-14) dersom kjøremønster er under 17 km lange turer i hovedvekt.  Da bør en velge hybrid eller bensin (Danmark). Fordi rensesystemene er avhengig av temperatur og trykk (turtall). Så lunkekjøring med diesel er ikke å anbefale. 
En gammel tommefingerregel for båtmotor (større maskiner) er at de trives best på 80-85% av max effekt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...