Jump to content

Green viking er ikke lenger å få kjøpt, hva velger man da?

nomen

Recommended Posts

Har også brukt Green Viking og ikke hatt problem med lukt.

I databladet til Green viking står at det innneholder

Kalsiumnitrat tetrahydrat 30-60%

Dipenten 0,1% - 0,125%

Google sier at de er ganske alene om å bruke det dessverre.

Kalsiumnitrat er samma som kalksalpeter, kanskje er riskion for å  lage bomber som har satt en stopper for det.:eek:

willmasta skrev 5 minutter siden:

Seasea har også, og konsentratversjonen.

Hmm.. om den er utgående i 1,5 liters, må jeg kanskje hamstre litt på Fuglevik nå.. Kan se sånn ut, når jeg søker etter den på nett, men vil tro at konsentratversjonen tar over. Mer hendig flaske å ha i skapet også. Prøver den på de er tomme for 1,5l.

Hensikten med disse er å tilsette nitrat for at bakteriene som liker sulfat i sjøvannet og produserer illeluktende svovelforbindelser skal bli utkonkurrert av de som liker nitrat. Jeg ser at G.Viking inneholder nitrat i form av kalsiumnitrat som er relativt lettspaltelig i tørrform, mens Biltemas inneholder kalksalpeter, samt bakteriesporer (og merkelig nok litt sulfat). Jeg er fornøyd med Biltemas, men begge synes jeg er overpriset. Felleskjøpet selger kalksalpeter i fast form til en rel. billig penge. Tenkte å prøve den. Kan kanskje være for sur.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...