Jump to content

Edit History

alfaalfa

alfaalfa

Kom du ikke i plan før?

 

for kom du i plan er det «tørt i notchet»…

 

men så lenge du er fornøyd og farten er der! Who cares…!

 

Notch har en ugrei konsekvens ettersom det blir ulikt med vann på propellen i ulik fart. I lav fart buer vannet opp rett etter notch og det er mye vann på propellen. Men gir du på fort så trekker propellen vannet bort og den kan lett spinne.

 

i høy hastighet er det flatere vann ut fra skrogets laveste punkt og det er tørt i notchet, men akkurat hvor mye vann det blir som treffer propellen er usikkert. Og veldig avhengig av farten båten har/klarer…

 

derfor er også høyden på montering av drev veldig usikker på disse. Bør tilpasses motor og propell.. eller omvendt…

 

Jeg valgte en spacer på 1 tomme og en spesialbanket 5bl maximus på et F-29 skrog. X målet var 7 og litt over anbefalt og kom på ca 5 cm over… litt økt slipp under 40 kn, og Kilen å trimme. Veldig fort at den falt 5 kn. Da var det ned med trim og fore Prop med vann og bygge fart før man på ny trimmer ut og holdt marsjfart. Men lite drev i vannet og effektivt med 1l/NM i 40kn

alfaalfa

alfaalfa

Kom du ikke i plan før?

 

for kom du i plan er det «tørt i notchet»…

 

men så lenge du er fornøyd og farten er der! Who cares…!



×
×
  • Create New...